Modulets indhold, forløb og pædagogik
Inden for temarammen ”Design af læring og forandringsprocesser”
bygges der videre på viden, færdigheder og kompetencer på
uddannelsens tidligere moduler, og der undervises i
uddannelsespolitiske rammers betydning for og indflydelse på
pædagogisk tænkning og didaktisk refleksion og tilrettelæggelse,
herunder pædagogisk filosofi samt teori om og metoder til
uddannelses- og undervisningsevaluering.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om
- uddannelsespolitik, nationalt og internationalt, og dennes
betydning for uddannelseskontekster og læringsbetingelser
- pædagogisk filosofi
- didaktiske forståelser og metoder til implementering af
uddannelses- og undervisningsmæssige tiltag
- teorier om og metoder til evaluering og konsekvensvurdering af
design af læreprocesser i uddannelseskontekster.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
- at identificere relevante uddannelsespolitiske, pædagogiske og
didaktiske problemstillinger, som kan gøres til genstand for
undersøgelse på baggrund af faglig refleksion og indsigt i
videnskabelige tilgange
- at foretage velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg
blandt modulets videnskabelige teorier og metoder samt
tilrettelægge undersøgelser inden for området uddannelse, pædagogik
og didaktik
- at analysere og evaluere uddannelsespolitiske tiltag, med
særligt henblik på deres pædagogiske og didaktiske
konsekvenser
- at udvikle og designe valide evalueringsmetoder, der matcher
formelle krav
- at formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle
og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og andre
målgrupper.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
- at identificere og analysere uddannelsespolitiske tiltag og
konsekvenser for en uddannelsesmæssig praksis
- på videnskabeligt niveau at kunne gennemføre valide
beskrivelser og analyser af læring og læringsbaserede
forandringsforløb gennem brug af relevante
undersøgelsesmetoder
- på videnskabeligt niveau at kunne evaluere og reflektere over
virkningerne af læringsdesigns og læreprocesser i
uddannelseskontekster.
Undervisningsform
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den
konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil
fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen
offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Eksamen
Prøver
Modulet har fælles prøver med
Design af læring og forandringsprocesserYderligere informationer
Valgmodulet kan følges af studerede fra andre uddannelser.
Prøven vil enten være skriftlig eller
mundtlig.