Modulets indhold, forløb og pædagogik
Inden for temarammen ”Design af læring og forandringsprocesser”
bygges der videre på viden, færdigheder og kompetencer på
uddannelsens tidligere moduler, og der undervises i
uddannelsespolitiske rammers betydning for og indflydelse på
pædagogisk tænkning og didaktisk refleksion og tilrettelæggelse,
herunder pædagogisk filosofi samt teori om og metoder til
uddannelses- og undervisningsevaluering.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om
- uddannelsespolitik, nationalt og internationalt, og dennes
betydning for uddannelseskontekster og læringsbetingelser
- pædagogisk filosofi
- didaktiske forståelser og metoder til implementering af
uddannelses- og undervisningsmæssige tiltag
- teorier om og metoder til evaluering og konsekvensvurdering af
design af læreprocesser i uddannelseskontekster.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
- at identificere relevante uddannelsespolitiske, pædagogiske og
didaktiske problemstillinger, som kan gøres til genstand for
undersøgelse på baggrund af faglig refleksion og indsigt i
videnskabelige tilgange
- at foretage velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg
blandt modulets videnskabelige teorier og metoder samt
tilrettelægge undersøgelser inden for området uddannelse, pædagogik
og didaktik
- at analysere og evaluere uddannelsespolitiske tiltag, med
særligt henblik på deres pædagogiske og didaktiske
konsekvenser
- at udvikle og designe valide evalueringsmetoder, der matcher
formelle krav
- at formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle
og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og andre
målgrupper.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
- at identificere og analysere uddannelsespolitiske tiltag og
konsekvenser for en uddannelsesmæssig praksis
- på videnskabeligt niveau at kunne gennemføre valide
beskrivelser og analyser af læring og læringsbaserede
forandringsforløb gennem brug af relevante
undersøgelsesmetoder
- på videnskabeligt niveau at kunne evaluere og reflektere over
virkningerne af læringsdesigns og læreprocesser i
uddannelseskontekster.
Undervisningsform
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den
konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil
fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen
offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Eksamen
Prøver
Modulet har fælles prøver med
KALFPK20204Yderligere informationer
Valgmodulet kan følges af studerede fra andre uddannelser.
Prøven vil enten være skriftlig eller
mundtlig.