Modulets indhold, forløb og pædagogik
Inden for temarammen ”Design af læring og forandringsprocesser”
bygges der videre på viden, færdigheder og kompetencer på
uddannelsens tidligere moduler, og der undervises i
organisationsudvikling, forandringsprocesser og organiseringsformer
i organisationer generelt, herunder organiseringsformer, der særlig
vedrører velfærd, sundhed og trivsel i offentlige, private og
frivillige organisationer.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om
- teorier inden for læring og forandringsprocesser i
organisationer, herunder organisatorisk læring
- teorier og metoder til at analysere og initiere læring og
forandringsprocesser i forskellige organisationer, som anvender
forskellige organiseringsformer
- teorier relateret til sundhed og velfærd på individ-, gruppe-
og organisationsniveau.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i
- at identificere relevante
organisatoriske problemstillinger, som kan gøres til genstand for
undersøgelse på baggrund af faglig refleksion og indsigt i
videnskabelige tilgange
- at foretage
velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg blandt modulets
videnskabelige teorier og metoder samt tilrettelægge undersøgelser
inden for området læring og forandringsprocesser relateret til
organisationer og sundhed
- at formidle
forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og
videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og andre
målgrupper
- at udvælge og skabe
relevante organisatoriske platforme for involvering af brugere,
borgere og netværk i opgaveløsningen.
- at evaluere effekten i
organisationen eller hos brugere, borgere og netværk i forhold til
de formulerede mål og værdier.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til
- på videnskabeligt niveau at kunne gennemføre valide
beskrivelser og analyser af læring og forandringsprocesser gennem
brug af relevante teorier og undersøgelsesmetoder
- at igangsætte og styre et komplekst undersøgelsesarbejde
baseret på videnskabelige kriterier, analysemodeller og metoder
inden for området læring og forandringsprocesser relateret til
organisationer og til sundhedsarbejde
- at undervise og vejlede i læring og forandringsprocesser
relateret til organisationer og sundhedsarbejde
- på videnskabeligt niveau at kunne evaluere nationale eller
lokale initiativer til medarbejderudviklingsinitiativer,
sundhedsinitiativer mm.
- at designe, planlægge og gennemføre en proces- og
effektevaluering og bidrage med efterfølgende justering af
problemforståelsen.
Undervisningsform
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den
konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil
fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen
offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Eksamen
Prøver
Modulet har fælles prøver med
KALFPK20204Yderligere informationer
Valgmodulet kan følges af studerede fra andre uddannelser. I
dette tilfælde vil der for disse studerende blive afholdt en
alternativ prøveform.