Problembaseret læring

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • centrale tilgange, begreber og teknikker i problembaseret læring
  • forskellige problemtyper, projekttyper og deres indbyrdes relationer
  • videnskabsteoretiske positioner i problembaseret projektarbejde

Færdigheder

  • definere problembaseret læring med udgangspunkt i teori og egne erfaringer
  • planlægge og styre et problembaseret projektarbejde under hensynstagen til den givne problemtype, projektets længde og gruppens sammensætning
  • identificere, analysere og formulere en åben og kompleks problemstilling under hensynstagen til de menneskelige og samfundsmæssige sammenhænge i hvilke problemet indgår
  • udpege relevante fokusområder, begreber og metoder til åben og bæredygtig problemløsning af komplekse problemer
  • diskutere metodiske konsekvenser af forskellige videnskabsteoretiske positioner
  • analysere, sammenstille og vurdere processerne i arbejdet med forskellige problemtyper
  • analysere og vurdere gruppeprocesserne i det problemorienterede projektarbejde, herunder gruppens planlægning, monitorering og udvikling af gruppearbejdet

Kompetencer

  • udvikle en studiepraksis, der er tilpasset et problembaseret, projektorganiseret og digitaliseret læringsmiljø
  • udpege, afprøve og evaluere relevante teknikker og tilgange til at forbedre et problembaseret projektarbejde
  • overføre erfaringer fra problembaserede projekter til handlingsanvisninger for lignende projekter
  • vurdere egen progression i PBL på et erfaringsbaseret og læringsteoretisk grundlag

Undervisningsform

Se § 17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem Based Learning
ModulkodeTECHENGPBL20
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København, Campus Esbjerg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (by-, energi- og miljøplanlægning)
StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspektøruddannelsen
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design