Problembaseret læring

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • Definere problembaseret læring (PBL) med udgangspunkt i læringsteori og relatere til egne erfaringer.
  • Identificere forskellige problem- og projekttyper samt relatere dem til egen praksis.
  • Redegøre for vidensproduktion i problembaseret projektarbejde og kunne relatere det til videnskabsteori.
  • Forklare hvordan digitale og analoge teknologier understøtter læring og samarbejde.

Færdigheder

  • Planlægge og styre et problembaseret projektarbejde.
  • Analysere og evaluere egen studiepraksis, herunder brug af digitale og analoge teknologier for at fremme individuelle og samarbejdsorienterede læringsprocesser.
  • Identificere, analysere og formulere samt vurdere relevansen af komplekse problemer i et systemperspektiv.
  • Kritisk evaluere problemløsning ved brug af teknologivurdering med særlig fokus på bæredygtighed og etiske overvejelser.

Kompetencer

  • Udvikle en studiepraksis, der er tilpasset et problembaseret og projektorganiseret læringsmiljø.
  • Evaluere og kritisk forholde sig til videnskabelige praksisser ved problemanalyse og -løsning.
  • Evaluere, udvikle og tilpasse teorier, metoder og teknologier (digitale/analoge) for at sikre bedst tænkelig anvendelse i læringssituationer og samarbejdsprocesser.
  • Vurdere egen progression i forståelse og anvendelse af PBL-principper baseret på egne erfaringer og læringsteori.
  • Kritisk reflektere over digitale teknologiers rolle og indvirkning (på kort og lang sigt) i egne lærings- og samarbejdsprocesser.

Undervisningsform

Se § 17: Uddannelsens indhold og tilrettelæggelse

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProblembaseret læring
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Reeksamen: Mundtlig.
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProblem Based Learning
ModulkodeTECENGPBLA25
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (by-, energi- og miljøplanlægning)
StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspektøruddannelsen
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design