Teknologi og etik

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Kurset præsenterer nogle grundpositioner ift. teknologi og etik, og bringer dette i spil ift. at vise, hvordan det medfører nogle bestemte praksisser for teknologivurdering. Modulet er forankret hos Institut for Kultur og Læring hos undervisere, som forsker i teknoantropologiske temaer og metoder.

Læringsmål

Viden

  • beskrive udvalgte etiske teorier med relevans for teknologisk udvikling og digitalisering, herunder AI, datasikkerhed, privathensyn og bæredygtighed.
  • forklare udvalgte etiske teoriers teknologisyn.

Færdigheder

  • anvende og diskutere etiske tilgange i forhold til teknologisk udvikling og anvendelse.
  • anvende etiske teorier til at fremanalysere værdier i teknologisk praksis.

Kompetencer

  • udarbejde og formidle en etisk analyse af en konkret teknologi.
  • selvstændigt at argumentere for valg af etisk tilgang til analyse og vurdering.

Undervisningsform

Kursusmodul. Der henvises til studieordningens §17 om uddannelsens indhold og tilrettelæggelse.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTeknologi og etik
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelTechnology and Ethics
ModulkodeTBTANB23204
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Læring, IT og Organisation (LIO)
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet