Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået på de første 4 semestre. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, opnår:
Læringsmål
Viden
- metoder til at afgrænse, karakterisere og beskrive et materiale
flow system
 - fremgangsmåder til udvikling af bæredygtige materiale flow
systemer, deres funktionalitet og brugsprocesser
 - metoder til at analysere aktørernes roller
 - relevant lovgivning, regulativer, standarder mm.
 - materiale flow i forsyningskæder og forbrugsmønstre som
udfordringer for en cirkulær økonomi
 - designprojektet som systematisk forandringsskabende
 
Færdigheder
- analysere systemer som bestående af en kombination af
materielle komponenter, modeller, mennesker og
institutionsdannelser
 - identificere bæredygtigheds udfordringer i et system
 - definere elementer og grænser i et system samt analysere
kritiske forhold i samspillet mellem et systems forskellige
komponenter og dele
 - identificere risiko aspekter ved et system
 - analysere muligheder for omstilling af et system
 - analysere kritiske forhold i samspillet mellem et systems
aktører og de organisatoriske forhold og institutionelle rammer de
virker i
 - designe (eller re-designe) et system ved inddragelse af viden
og perspektiver fra systemets forskellige brugere og
aktører
 
Kompetencer
- designe eller re-designe en del af et materiale flow system med
baggrund i en kritisk analyse og reflekteret afvejning af
forskellige hensyn som funktionalitet, risici, aktører samt videns
processer og læring
 - argumentere på hvilken måde en design intervention kan
gøre et system mere bæredygtigt
 - i stand til at træffe afgørende beslutninger på usikkert
grundlag
 - løbende interaktion med eksterne partnere i et
omstillingsperspektiv
 - reflektere over rollen som systemdesigner
 - reflektere og eksplicitere egne kompetencer som integrativ
designingeniør
 - selvstyring i teamarbejde
 
Undervisningsform
Modulet gennemføres som et problembaseret projektorienteret
arbejde inden for modulets overordnede ramme. Projektarbejdet
understøttes af en eller flere vejledere.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Design af bæredygtige materiale flow systemer | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt  | 
| ECTS | 15 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |