Innovationsledelse

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, opnår:

Læringsmål

Viden

  • forskellige begreber til at forstå de rum/arenaer, hvori en konceptudvikling foregår.
  • viden om brugen af iscenesættelsesstrategier til at involvere væsentlige aktører i design og innovationsprocesser
  • metoder til konceptskabelse og vurdering af koncepters strategiske muligheder

Færdigheder

  • analysere elementer og relationer i netværk og konceptets evne til at performe i netværket
  • analysere hvordan koncepter medierer viden gennem designprocessen
  • karakterisere og skabe forskellige typer af scenarier som grundlag for strategisk dialog
  • identificere og analysere forskellige iscenesættelsesstrategier

Kompetencer

  • kunne identificere strategiske udviklingsmuligheder på baggrund af scenarier for konceptudvikling
  • kunne iscenesætte forhandlinger/dialog imellem forskellige aktører som en del af konceptualiseringsprocessen
  • kunne indgå i samarbejde om at skabe strategier for konceptudvikling på baggrund af scenarier og opstillede netværk og arenaer

Undervisningsform

Kurset består af en række forelæsninger samt tilknyttede øvelser, med hvilke der arbejdes i teams.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnInnovationsledelse
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Fastsættes i semesterbeskrivelsen.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelInnovation Management
ModulkodeTBBD23602
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (bæredygtigt design)
StudienævnStudienævn for Teknoantropologi og Bæredygtigt Design
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design