Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har viden om social- og sundhedsvidenskabelige perspektiver på
sundhed samt den biomedicinske model
 - Har viden om mulige årsager til og konsekvenser af social
ulighed i sundhed
 - Har forskellige videnskabelige forståelser af begreber som
sundhed, sygdom, risiko, forebyggelse, sundhedsfremme og
information
 - Kan forklare forholdet mellem professionelle og lægfolks
perspektiver på sundhed
 
Færdigheder
- Kan fremanalysere og redegøre for de sundheds- og
sygdomsbegreber og paradigmatiske forståelser af sundhed, der er
indlejret i forskellige politikker, strategier eller tiltag
indenfor det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde samt deres
eventuelle konsekvenser
 - Kan redegøre for forholdet mellem professionelle og læg
perspektiver på sundhed samt identificere og diskutere evt.
konfliktområder imellem perspektiverne ift. konkrete faglige
problemstillinger
 - Kan redegøre for mulige årsager til social ulighed i sundhed
samt analysere og diskutere relevante aspekter af ulighed i sundhed
ift. konkrete faglige problemstillinger   
 
Kompetencer
- Kan inddrage overvejelser om forholdet mellem professionelle
perspektiver og lægperspektiver samt ulighed i sundhed i arbejdet
med sundhedsfaglige problemstillinger
 
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Forståelser af sundhed, risiko og forebyggelse | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Malene Møller
Knudsen.