Modul 6: e-handel

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

e-handel i mange forskellige former har stigende betydning overalt i samfundet.

Fagmodulets formål er, med afsæt i aktuel viden, at give deltagerne baggrund for at kunne arbejde ledelses- og funktionsmæssigt med e-handel i virksomheder og organisationer.

Følgende hovedemner indgår i fagmodulet:

  • status for og udvikling af interaktive aktiviteter
  • e-handel og forretningsmodeller
  • sociale medier og communities
  • kodning og databaser
  • søgemaskiner
  • direkte markedsføring og performance marketing
  • juridiske og reguleringsmæssige aspekter
  • business-to-business, særlige aktiviteter
  • implementering af e-handel
  • kreativitetsteknikker

Uddannelsens 3. semester er tænkt som fundamentet for det videre arbejde, idet der undervises i uddannelsens kerneområder. På dette semester skabes naturlig progression til uddannelsens videre forløb.

Læringsmål

Viden

Ved modulets afslutning forventes den studerende at:

  • kunne demonstrere viden omkring de vigtigste elementer i e-handel
  • have opnået viden om praksis og anvendelse for de vigtigste e-handelsbegreber, -metoder og -modeller.
  • kunne forstå og reflektere over e-handelsteorier, -metoder og -praksis.

Færdigheder

Ved modulets afslutning forventes den studerende at:

  • kunne udpege styrker og svagheder i konkrete forretningsmodeller I forhold til e-handel.
  • kunne foreslå udvikling af forretningsmodeller i forhold til e-handel.
  • kunne udvælge og prioritere mest relevante elementer i e-handel.
  • kunne demonstrere sin evne til at anvende den erhvervede viden i forhold til konkrete e-handelsproblemstillinger.
  • kunne formidle e-handelsrelaterede problemer, løsninger og argumenter på en systematisk og sammenhængende måde, der viser overblik, indsigt og forståelse for fagets problemstillinger.

Kompetencer

Ved modulets afslutning forventes den studerende at:

  • kunne integrere e-handelselementer i en virksomheds eller organisations udviklingsplan.
  • kunne bringe sin viden i anvendelse i tværfaglige arbejdsprocesser. Der lægges vægt på, at den studerende, gennem kendskab til og forståelse af e-handel, er i stand til at vedligeholde og udbygge sin viden efter afsluttet studium.
  • kunne formulere og analysere e-handelsrelaterede problemstillinger, på selvstændig vis, ved hjælp af relevante metoder.

Undervisningsform

Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på dansk

Omfang og forventet arbejdsindsats

Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og opgaveløsning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navne-handel
Prøveform
Skriftlig
4-timers skriftlig eksamen.
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres tilgængeligt i modulets Moodle-rum.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)

KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)

Fakta om modulet

Engelsk titelModule 6: e-commerce
ModulkodeSRD580074D
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedAnden placering
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerHD 2. del (titel på specialisering)
StudienævnStudienævn for MBA og HD
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet