Socialt arbejde med flygtninge og indvandrere

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet klæder de studerende på til at arbejde som frontmedarbejdere i det offentlige, private eller civilsamfund med målgruppen af borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund. Modulet består af tre dele, der indebærer en grundig indføring i:

  • Den førende forskningsviden om flygtninge og indvandrere og deres møde med det danske samfund og den danske velfærdsstat
  • Den førende forskningsviden om de dilemmaer og udfordringer frontmedarbejdere kan opleve i mødet med borgere med flygtninge og indvandrerbaggrund
  • Metoder til at reflektere over egen socialfaglig praksis samt et onlineforløb med faglig sparring på refleksion over egen socialfaglig praksis

Hertil opøvelser af kompetencer til

  • At reflektere over egen praksis i arbejdet med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund
  • At fremme kvalitet i det sociale arbejde med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund

Vi arbejder problembaseret og prioriterer dialog og sparring. Vi forventer derfor, at alle deltagere bidrager aktivt til både undervisning og selvstændigt arbejder imellem undervisningen. Selve kursusgangene består af en blanding af forelæsninger, dialog og øvelser.

Der vil være ca. 100 siders læsning før hver undervisningsgang, og litteraturen vil være på både dansk og engelsk.

Mål

Faget klæder de studerende på til at arbejde med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund og reflektere over og udvikle eget faglige arbejde.

Læringsmål

Viden

  • Har viden om forhold og udfordringer for borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund baseret på den førende internationale forskning på området.
  • Har viden om forhold og udfordringer for fagprofessionelle i velfærdsorganisationer, baseret på den førende internationale forskning på området.
  • Har viden om mødet mellem fagprofessionelle og borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund.
  • Har viden om videnskabelige metoder til at reflektere over socialt arbejde med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund.

Færdigheder

  • Kan anvende videnskabelige metoder til at fremanalysere relevant viden om arbejdet med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund i relation til egen organisatorisk kontekst.
  • Kan reflektere over møder mellem fagprofessionelle og borgere med flygtninge-
  • eller indvandrerbaggrund, herunder reflektere over eget fagligt arbejde.

  • Kan diskutere problemstillinger og fremgangsmåder relateret til mødet med borgere med flygtninge- og indvandrerbaggrund med andre fagpersoner.

Kompetencer

  • Kan fremme kvaliteten i eget socialfagligt arbejde med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund baseret på den eksisterende forskningsbaseret viden på området.   
  • Kan selvstændigt tage ansvar for at udvikle egen faglig praksis og inspirere andre til en mere reflekteret og kritisk faglig praksis i arbejdet med borgere med flygtninge- eller indvandrerbaggrund.
  • Kan indgå i analyse- og udviklingsarbejde på området i egen organisation.

Undervisningsform

Undervisningen består af fem hele dages undervisning på AAU’s campus i København, samt to online lektioner. Der vil være ca. 100 siders læsning før hvert seminar med fysisk fremmøde, og ca. 25-50 siders litteratur til onlineseminarerne. Litteraturen vil være på både dansk og engelsk. Undervisningssproget er dansk.

Herudover forventer vi, at alle deltagere arbejder aktivt med refleksion over egen praksis imellem både fysiske og online undervisningsgange.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnSocialt arbejde med flygtninge og indvandrere
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Mundtlig pba. skriftlig portfolio.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelSocial Work with Refugees and Immigrants
ModulkodeSMSOCARB25
ModultypeProjekt
KategoriSærskilt modul
Varighed1 semester
SemesterForår
Start: Ultímo januar 2026 - Slut: Ultimo august august 2026
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Masteruddannelsen i Udsatte Børn og Unge (MBU)
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet