Uddannelsesledelse

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Valgfaget i uddannelsesledelse introducerer til uddannelsesledelse som en selvstændig disciplin, der ikke blot benytter generelle ledelsesværktøjer ind i uddannelsesfeltet, men som kræver en egen og dialogisk-inddragende måde at praktisere ledelse på. Dette gøres gennem præsentationen af en række teoretiske positioner og metoder, herunder den problembaserede, som de studerende samtidig opfordres til og støttes i at prøve af i egen organisation mellem modulerne. I centrum for faget vil være den pædagisk-didaktiske udvikling af skolens organisering og praksis, samt den uddannelsesanvarliges rolle og bidrag til samme udvikling.

Faget henvender sig til alle med ledelsesansvar på uddannelsesområdet, herunder også ansatte i forvaltninger med ansvar for uddannelsesområdet.  

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:

  • relevante teoretiske perspektiver på arbejdet med ledelse af uddannelsesinstitutioner.
  • relevante metodiske greb til arbejdet med ledelse af uddannelsesinstituioner.
  • viden om forskellen på at drive processer, der initieres nedefra blandt det pædagogiske personale eller udefra, fx nationale eller internationale policies. 
  • viden om problemidentifikation af ledelsesudfordringer og opgaver i det pædagogisk-didaktiske felt
  • viden om design og ledelse af strategiske forandringsprocesser i en uddannelseskontekst
  • viden om pædagogisk ledelse som en systematisk tilgang til facilitering af fælles sprog og refleksion omkring praksis 

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

  • at inddrage relevant teori og metode til at analysere og klarlægge institutionens udfordringer, behov og potentialer.
  • at bruge videnskabelig teori og metode til at kvalificere og strukturere arbejdet med at lede såvel den strategiske som nære udvikling af uddannelsesinstitutioner.
  • at systematisere og drive en teoretisk inspireret refleksionskultur omkring praksis

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

  •  at anvende relevante teorier og modeller i arbejdet med den pædagogisk-didaktiske udvikling og ledelse af uddannelsesinstititioner i samspillet mellem institutionens 'indre' og 'ydre'
  • at anvende metoder, teorier og modeller i daglig praksis med henblik på løbende at kvalificere den pædagogisk-didaktiske ledelse i og af organisationen
  • at anvende relevante dialogformer til udviklingen af refleksive læringsmiljøer blandt uddannelsesinsitutionens medarbejdere
  • at arbejde med den enkeltes deltagers personlige stil som uddannelsesleder gennem refleksive processer inspireret af relevant teori og metode.

Undervisningsform

Seminarer med øvelser.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS svarende til ca. 140 arbejdstimer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnUddannelsesledelse
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den mundlige prøve.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelEducational Management
ModulkodeSMG140098U
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormTo timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination.

Organisation

UddannelsesejerMaster i offentlig ledelse
StudienævnStudienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG)
InstitutInstitut for Politik og Samfund
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur