Dette grundmodul har to hovedformål; Dels at gøre den studerende i stand til at vurdere samfundsvidenskabelige analyser, og dels at udvikle den studerendes evne til selv selvstændigt at tilrettelægge og gennemføre egne samfundsvidenskabelige undersøgelser og analyser. Kurset skal således give redskaber af relevans for den studerendes egen professionelle praksis, såvel som udarbejdelsen af skriftlige opgaver på den øvrige uddannelse.
Vi bliver ofte konfronteret med samfundsvidenskabelige undersøgelser, både i den offentlige debat og i vores professionelle arbejde, men konklusionerne er langt fra altid entydige og uoverensstemmelser mellem forskellige undersøgelser kan ofte tilskrives forskelligheder i, hvordan undersøgelserne er tilrettelagt og udført. Modulet sigter derfor mod at sætte de studerende i stand til kritisk at vurdere samfundsvidenskabelige undersøgelser.
Desuden kan kompetencer til også tilrettelægge undersøgelser anvendes i den studerendes egen professionelle praksis, hvis der skal gennemføres analyser på eget arbejdsområde - ligesom det kan være et nyttigt redskab i forbindelse med udarbejdelse af skriftlige opgaver og masterprojektet på uddannelsen.
Aalborg Universitet baserer sig på en logik om problembaseret læring (PBL) og derfor tager modulet afsæt i at introducere til samfundsvidenskabelige undersøgelser via en PBL-forståelse. Modulet skal således give indsigt i og overblik over de forskellige dele og indbyrdes sammenhænge ved en samfundsvidenskabelig undersøgelsesproces, der baserer sig på en PBL-logik.
Modulet beskæftiger sig derfor med udarbejdelsen af en problemformulering (undersøgelsesspørgsmålet) og problemformuleringens rolle i en undersøgelsesproces. Modulet handler også om hvordan undersøgelser tilrettelægges og udføres.
Det indbefatter viden om og indsigt i, hvad teori er og hvordan det kan anvendes, ligesom det handler om at have kendskab til og kunne anvende forskningsdesigns, empiri og metoder (kvalitative såvel som kvantitative) samt analysere og ikke mindst kvalitetsvurdere og kvalitetssikre undersøgelsesarbejdet.
Modulet går både dybere ned i de enkelte dele ved undersøgelsesprocessen og sammenhængen imellem dem henblik på at sikre en systematisk og konsistent undersøgelsesproces.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- hvad PBL er og hvilken rolle en problemformulering spiller i en samfundsvidenskabelig undersøgelsesproces.
- faserne og elementerne i en empirisk samfundsvidenskabelig undersøgelse samt deres indbyrdes sammenhænge
- forskellige typer af samfundsvidenskabelige metoder og forskningsdesign samt deres styrker og svagheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at udvælge og anvende modulets begreber til at udarbejde egne undersøgelser
- at anvende viden fra modulet til at vurdere andres samfundsvidenskabelige undersøgelser
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- at kunne tilrettelægge og gennemføre en samfundsvidenskabelig undersøgelse baseret på en PBL-logik
- at kunne diskutere forskellige designs og metoders relevans for specifikke, praktiske problemstillinger inden for offentlig ledelse
- at tage stilling til holdbarheden og rækkevidden af samfundsvidenskabelige undersøgelser
Undervisningen består af fire hele undervisningsdage. Undervisningsdagene er tilrettelagt fleksibelt med en vekselvirkning mellem oplæg/præsentationer, diskussioner og øvelser. Der vil bl.a. være underviserstyrede oplæg og præsentationer, der præsenterer, uddyber og nuancerer fagets centrale indhold. Her gives der også plads til fælles diskussioner af forståelsen og anvendelsen af fagets begrebsapparat. Undervisningen vil ofte være case-baseret med henblik på, at diskussionen undervejs i modulet kan bringes i anvendelse i forhold til konkrete problemstillinger og fælles praktisk referenceramme. For at opøve evnen til at anvende fagets centrale begreber, suppleres oplæg/præsentationer og diskussioner med øvelser. På undervisningsdagene sættes der også tid af til gruppebaseret feedback til egne idéer og skitser til den skriftlige opgave med deltagelse fra underviserne.
Prøvens navn | Forskningsdesign og -metode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig
opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i
modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter
til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af
det skriftlige produkt og den mundlige prøve. |
ECTS | 3 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Research Design and Research Methods |
Modulkode | SMG140097F |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 3 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | To timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination. |
Uddannelsesejer | Master i offentlig ledelse |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |