Strategisk HRM: Attraktive arbejdspladser og arbejdsliv

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet har til formål at udvikle den studerendes viden, kompetencer og færdigheder at skabe og opretholde attraktive arbejdspladser og arbejdsliv, der tiltrækker og tilknytter arbejdskraft, understøtter den værdiskabelse som organisationen skal levere samt fremmer oplevelsen af trivsel, bæredygtighed og meningsfuldhed i arbejdet og arbejdslivet. På modulet trækker vi i stor udstrækning på Skandinavisk litteratur med relevans for HRM. Den studerende får således viden om centrale teorier og temaer inden for strategisk HRM og opnår kompetence til at identificere, analysere og fortolke såvel teoretiske som praktiske HRM-problemstillinger i deres organisatoriske og samfundsmæssige kontekst. Samtidig arbejdes der med den personlige refleksion over egen ledelsespraksis, herunder evnen til at udvikle og afprøve HRM relaterede praksisser, processer og handlemuligheder i egen organisation. Modulet har således til formål at understøtte den studerendes tilegnelse af en personlig og faglig HRM-profil med kompetencen at kunne håndtere aktuelle HRM-udfordringer i sin ledelsespraksis både på organisatorisk og individuelt niveau.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gemmen modulet opnå viden om:

-  centrale teorier, begreber og temaer inden for strategisk HRM og det moderne arbejdsliv

-  forstå og reflektere over forholdet mellem teorier og praksis inden for modulets temaramme

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

- at identificere centrale praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for HRM

- at anvende modulets teorier på samt analysere aktuelle HRM-problemstillinger

- at forholde sig kritisk og refleksivt til egen HRM-relateret ledelsespraksis og dens konkrete organisatoriske og samfundsmæssige kontekst

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

- at vurdere og anvende HRM relevante teorier og forståelser i refleksionen over mulige løsninger / handlemuligheder i forhold til problemstillinger inden for HRM

- kritisk at udvikle og gennemføre konkrete HRM relaterede praksisser / processer / prøvehandlinger i forhold til problemstillinger inden for HRM

Undervisningsform

Undervisningen kommer til at foregå som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne cases.

Omfang og forventet arbejdsindsats

5 ECTS-point svarende til ca. 140 arbejdstimer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnStrategisk HRM: Attraktive arbejdspladser og arbejdsliv
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den mundlige prøve.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelStrategic HRM: Attractive Workplaces and Work Life
ModulkodeSMG140016C
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormTo timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination.

Organisation

UddannelsesejerMaster i offentlig ledelse
StudienævnStudienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG)
InstitutInstitut for Politik og Samfund
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet