Modulet har til formål at udvikle den studerendes viden, kompetencer og færdigheder at skabe og opretholde attraktive arbejdspladser og arbejdsliv, der tiltrækker og tilknytter arbejdskraft, understøtter den værdiskabelse som organisationen skal levere samt fremmer oplevelsen af trivsel, bæredygtighed og meningsfuldhed i arbejdet og arbejdslivet. På modulet trækker vi i stor udstrækning på Skandinavisk litteratur med relevans for HRM. Den studerende får således viden om centrale teorier og temaer inden for strategisk HRM og opnår kompetence til at identificere, analysere og fortolke såvel teoretiske som praktiske HRM-problemstillinger i deres organisatoriske og samfundsmæssige kontekst. Samtidig arbejdes der med den personlige refleksion over egen ledelsespraksis, herunder evnen til at udvikle og afprøve HRM relaterede praksisser, processer og handlemuligheder i egen organisation. Modulet har således til formål at understøtte den studerendes tilegnelse af en personlig og faglig HRM-profil med kompetencen at kunne håndtere aktuelle HRM-udfordringer i sin ledelsespraksis både på organisatorisk og individuelt niveau.
Den studerende skal gemmen modulet opnå viden om:
- centrale teorier, begreber og temaer inden for strategisk HRM og det moderne arbejdsliv
- forstå og reflektere over forholdet mellem teorier og praksis inden for modulets temaramme
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at identificere centrale praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for HRM
- at anvende modulets teorier på samt analysere aktuelle HRM-problemstillinger
- at forholde sig kritisk og refleksivt til egen HRM-relateret ledelsespraksis og dens konkrete organisatoriske og samfundsmæssige kontekst
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- at vurdere og anvende HRM relevante teorier og forståelser i refleksionen over mulige løsninger / handlemuligheder i forhold til problemstillinger inden for HRM
- kritisk at udvikle og gennemføre konkrete HRM relaterede praksisser / processer / prøvehandlinger i forhold til problemstillinger inden for HRM
Undervisningen kommer til at foregå som en vekselvirkning mellem oplæg fra undervisere og sessioner, hvor deltagerne skal arbejde med givne eller egne cases.
5 ECTS-point svarende til ca. 140 arbejdstimer.
Prøvens navn | Strategisk HRM: Attraktive arbejdspladser og arbejdsliv |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Eksamen er en individuel mundtlig prøve på baggrund af en skriftlig
opgave på maksimalt 10 sider. Opgaven skal tage udgangspunkt i
modulets begreber og kan være casebaseret. Der afsættes 30 minutter
til prøven, inkl. votering. Bedømmelsen er en helhedsbedømmelse af
det skriftlige produkt og den mundlige prøve. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Strategic HRM: Attractive Workplaces and Work Life |
Modulkode | SMG140013C |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig | |
Censornorm | To timer pr. skriftligt projekt inkl. eksamination. |
Uddannelsesejer | Master i offentlig ledelse |
Studienævn | Studienævn for Masteruddannelsen i Offentlig Ledelse (MPG) |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |