Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet:
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for udvikling af samfund og befolkning,
herunder de grundlæggende drivkræfter og tendenser på tværs af
forskellige skalaer.
 - Skal kunne identificere og analysere mønstre i
udviklingsprocesser og tendenser på tværs af forskellige nationale
og lokale områder, samt identificere og analysere
befolkningsprocesser, dødelighed, fertilitet og migration og den
resulterende befolkningsstruktur ift. aldersfordeling,
urbanisering, sociologi og kultur.
 - Skal kunne redegøre for forskelle og ligheder i
udviklingstendenser globalt og lokalt, herunder forskelle i
befolkningsudvikling.
 - Skal kunne reflektere over udviklingsteoretiske teorier og
begreber og forskellige tilgange til at forstå og analysere
globalisering, samt deres videnskabsteoretiske og metodiske
forankring.
 - Skal kunne reflektere over demografiske teorier og redegøre
for, samt anvende demografiske datakilder og analysemetoder.
 - Skal kunne beskrive og identificere demografiske forhold på
global, national og lokal skala med henblik på at kunne forstå og
analysere befolkningsforhold i et givent område ud fra tilgængelige
data.
 
Færdigheder
- Skal kunne analysere udvikling og befolkningsprocesser, deres
forudsætninger og konsekvenser, som sociale, økonomiske og
politiske fænomener.
 - Skal kunne anvende teorier og metoder om udvikling og demografi
til at analysere, evaluere og sammenligne tendenser og mønstre i
udvikling og demografi.
 - Skal kunne reflektere over aktuelle tendenser i udvikling på
forskellige skalaer, samt de demografiske tendenser og
udviklingsmønstre.
 - Skal kunne arbejde med komplekse demografiske og
udviklingsproblemstillinger i en konkret kontekst.
 
Kompetencer
- Kan formidle viden om grundlæggende dynamikker og
udviklingstendenser i såvel udviklings- som befolkningsdynamikker
til såvel fagfolk som ikke-fagfolk.
 - Kan kritisk anvende tværdisciplinær viden fra forskellige
felter til at forstå og analysere udvikling og
befolkningsudvikling.  
 
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
 - Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
 
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser, feltstudie og
selvstudie.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Demografi og udvikling | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |