Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
Læringsmål
Viden
- Skal have kendskab til grundlæggende elementer på det
miljøretlige område med tilknytning til fast ejendom, planlægning
og udvikling, dvs. retsregler, -kilder, -institutioner, og
-principper. Skal i den forbindelse også kunne forstå forskellen
mellem offentlig og privat ret på området
 - Skal have viden om og forståelse for plan- og
reguleringssystemet i Danmark, herunder dets opbygning, funktion og
indbyrdes sammenhæng
 - Skal særligt have kendskab til plan- og reguleringslovgivningen
samt til planlægningsrelevant forvaltningsret på nationalt,
regionalt og især på kommunalt og lokalt niveau
 - Skal have indgående kendskab til de juridiske krav til
udarbejdelse af kommunale plantyper, især lokalplanen, herunder de
juridiske muligheder og begrænsninger, der knytter sig til disse
plantyper
 
 
Færdigheder
- Skal ift. en given reguleringssituation og under givne
forudsætninger kunne identificere de relevante miljøretlige regler
og vurdere betydningen af disse
 - Skal særligt kunne anvende planlovgivning (især vedrørende
kommune- og lokalplanlægning), naturbeskyttelseslovgivning,
miljøbeskyttelseslovgivning, forsyningslovgivning og anden
lovgivning med nær relevans for udvikling af det bebyggede miljø i
forhold til konkrete udviklingsmæssige udfordringer og
problemstillinger på især byniveau
 - Skal kunne anvende teoretisk forståelse af de retlige
muligheder og begrænsninger i udarbejdelsen af en juridisk holdbar
lokalplan
 
Kompetencer
- Skal kunne afklare og redegøre for de miljøretlige
forudsætninger i almindeligt forekommende byudviklingssituationer,
herunder redegøre for og i ukomplicerede tilfælde afklare
eventuelle tvivlsspørgsmål ift. regelgrundlaget
 - Skal kunne håndtere almindeligt forekommende
byudviklingssituationer, herunder udarbejde en lokalplan, og sikre
sammenhæng i planlægningens juridiske regulerende bestemmelser
 - Skal kunne indgå med miljøretlig ekspertise i tværfaglige
samarbejder i de mest almindelige udviklingsorienterede
situationer
 
 
Undervisningsform
Forelæsninger, opgaveløsning og præsentation, lærerfeedback
e.lign. 
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Planjura og regulering | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |