Bachelorprojekt

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

Læringsmål

Viden

  • Har indgående viden om en udvalgt problemstilling relateret til by-, energi- og miljøplanlægning inklusiv eksisterende forskningsbaseret viden knyttet hertil
  • Har indgående viden om og forståelse for praktiske og teoretiske tilgange der er centrale for den udvalgte problemstilling inden for by- eller energi- og miljøplanlægning
  • Har viden om videnskabelig vidensproduktion, specielt i forhold til metoder, undersøgelsesdesign og forskellige typer af viden

 

Færdigheder

  • Skal kunne opstille et sammenhængende og velargumenteret undersøgelsesdesign, herunder redegøre for forbindelsen fra problemformulering til valg af teoretiske og praktiske tilgange og metoder.
  • Skal kunne redegøre for relevante interesser i forhold til den valgte problemstilling, samt hvordan disse bør håndteres.
  • Skal selvstændigt kunne udarbejde et helhedsorienteret og bæredygtigt løsningsforslag til den konkrete problemstilling.
  • Skal kunne anvise tilgange til at implementere de udvalgte løsningsforslag med henblik på at skabe bæredygtig forandring.
  • Skal kunne opstille og reflektere over egne læringsmål som del af en fortsat professionel udvikling inden for planlægningsfaget
  • Skal kunne anvende videnskabelig viden, teori, metoder og forklaring i forhold til et konkret planlægningsprojekt, samt reflektere over hvad de metodiske valg betyder for viden og resultater
  • Skal kunne håndtere referencer med brug af et digitalt referenceværktøj

Kompetencer

  • Skal kunne på et højt fagligt niveau reflektere kritisk over grundlaget for den valgte problemstilling samt problemformuleringens relevans og kvalitet.
  • Kan kritisk reflektere over og bidrage til planlægningsfaget og dets udvikling i relation til by-, energi- og miljøplanlægning
  • Kan reflektere over egne værdier og rationaler anvendt i projektarbejdet og konsekvenserne heraf for resultaterne
  • Skal kunne indgå i samarbejder på et højt fagligt niveau samt reflektere over problemer og løsninger i disse
  • Kan reflektere over projektets planteoretiske tilgang og vidensproduktion

 

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBachelorprojekt
Prøveform
Speciale/afgangsprojekt
ECTS20
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBachelor's Project
ModulkodePLBEMB22601
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS20
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspekt��ruddannelsen
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design