Bachelorprojekt

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:

Læringsmål

Viden

  • Har indgående viden om en udvalgt problemstilling relateret til by- eller energi- eller miljøplanlægning samt dens kontekst
  • Har indgående viden om og forståelse for centrale praktiske og teoretiske tilgange til arbejdet med problemstillinger inden for by- eller energi- eller miljøplanlægning
  • Har viden om videnskabelig vidensproduktion, specielt i forhold til metoder, forskningsdesign og forskellige typer af viden

Færdigheder

  • Skal kunne opstille og gennemføre et sammenhængende og velargumenteret forskningsdesign og projekt
  • Skal kunne på et højt fagligt niveau reflektere kritisk over grundlaget for den valgte problemstilling
  • Skal selvstændigt kunne beskrive, analysere, vurdere og udvælge et løsningsforslag til den konkrete problemstilling
  • Skal kunne anvise tilgange til at implementere de udvalgte løsningsforslag med henblik på at skabe varig forandring
  • Skal kunne vurdere relevansen og virkningen af eksisterende deltagelsesprocesser, eller argumentere for mulige deltagelsesprocesser, med fokus på deres værdi i forhold til den konkrete problemstilling
  • Skal kunne opstille og reflektere over egne læringsmål som del af en fortsat professionel udvikling inden for planlægningsfaget
  • Skal kunne anvende videnskabelig viden, metoder og forklaring i forhold til et konkret planlægningsprojekt og argumentere videnskabsteoretisk i forhold hertil   

Kompetencer

  • Kan kritisk reflektere over og bidrage til planlægningsfaget og dets udvikling i relation til by- eller energi- eller miljøplanlægning
  • Kan reflektere over egne værdier og rationaler anvendt i projektarbejdet og konsekvenserne heraf for resultaterne
  • Skal kunne indgå i faglige samarbejder på et højt fagligt niveau samt reflektere over problemer og løsninger i disse
  • Kan reflektere kritisk over den opstillede problemformulerings validitet og relevans, samt forbindelsen til valg af tilgang til besvarelse af problemformuleringen
  • Kan reflektere over den planteoretiske og videnskabsteoretiske tilgang i projektet

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBachelorprojekt
Prøveform
Speciale/afgangsprojekt
ECTS20
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBSc Project
ModulkodePGLBEMB20601
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS20
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Planlægning og Landinspekt��ruddannelsen
InstitutInstitut for Bæredygtighed og Planlægning
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design