Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Har avanceret viden om konsekvensvurderingsmetoder i forhold
til et bredt miljøbegreb
 - Har viden om og forståelse for livscyklustankegangens konkrete
anvendelse i konsekvensvurdering
 - Har viden om og forståelse for scenarier og scenarieopbygning
samt deres anvendelse
 - Har viden om konsekvensvurderingers samspil med
beslutningsprocesser og samfundsudvikling
 - Har viden om regler og praksis for deltagelse i forbindelse med
konsekvensvurderinger, samt forståelse for nytten af at bringe
forskellige typer af viden ind i plan- og udviklingsprocesser,
herunder lægmandsviden og lokal viden.
 
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Skal kunne opstille og beregne scenarier til brug i en specifik
kontekst
 - Skal kunne identificere og indsamle informationer til brug i
miljøvurderinger og scenarier samt at vurdere kvalitet og relevans
af informationsgrundlaget i forhold til anvendelsen
 - Skal kunne udføre en konsekvensvurdering
 - Skal kunne vælge relevante konsekvensvurderingsmetoder til brug
i en specifik kontekst
 - Skal kunne kommunikere scenarier og konsekvensvurderinger
sprogligt og skriftligt
 
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, tilegner sig følgende:
- Kan kritisk vurdere kvaliteten af en udført
konsekvensvurdering
 - Skal kunne forholde sig kritisk til brugen af
konsekvensvurderinger og scenarier som værktøjer i forhold til
deres formål, set i en større samfundsmæssig kontekst
 - Skal kunne identificere og inddrage relevante aktører i
konsekvensvurderinger
 
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier
e.lign. 
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Miljøvurdering og scenarier | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |