Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i ”Anvendt
ingeniørmatematik”. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Have viden om modellering af fysiske systemer og linearisering
af disse.
 - Have forståelse for lineære reguleringssystemers dynamiske og
stationære opførsel
 - Have forståelse for absolut og relativ stabilitet.
 - Have viden om frekvensrespons- og rodkurveanalyse af lineære
systemer.
 - Have viden om designteknikker for klassiske lineære
regulatorer.
 - Have viden om tilstandsmodellering.
 - Have viden om operationsforstærkeren og dens anvendelse til
realisering af simple analoge regulatorstrukturer.
 - Have viden om DC maskinens anvendelse som aktuator i et
reguleringssystem.
 
Færdigheder
- Kunne opstille modeller af dynamiske systemer i form af
blokdiagrammer, overføringsfunktioner og på tilstandsform.
 - Kunne analysere et systems respons og stabilitet i både tids-
og frekvensdomænet vha. Routh-Hurwitzs stabilitetskriterium,
Bode-diagram og Nyquists kriterium.
 - Kunne designe lineære regulatorer, herunder lag, lead, og PID
regulatorer i både Laplace- og frekvensdomænet.
 - Kunne anvende operationsforstærkere til praktisk realisering af
analoge regulatorer, herunder tilpasning af signalniveauer.
 - Kunne designe en regulator til en DC motor.
 - Kunne redegøre for de anvendte begreber, teorier og metoder til
at beskrive og analysere konkrete applikationer.
 - Kunne benytte korrekte begreber, notationer og
symboler.
 
Kompetencer
- Kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier.
 - Kunne udvælge passende regulatorer og beregne og vurdere deres
indflydelse på systemresponsen.
 - Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i
forbindelse med grundlæggende reguleringsteknik og
tilstandsmodellering.
 - Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang inden for grundlæggende
reguleringsteknik og tilstandsmodellering.
 - Skal kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring inden for grundlæggende reguleringsteknik og
tilstandsmodellering.
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Reguleringsteknik | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler  | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |