Tilstandsregulering og diskret regulering

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet bygger på viden opnået i modulet Grundlæggende regulering eller tilsvarende.

Læringsmål

Viden

  • Have viden om digital tilstandsmodellering og formulering af systemer på tilstandsform
  • Have viden om kanoniske former og sammenhæng med overføringsfunktioner
  • Have viden om et systems opførsel og stabilitet i relation til systemets egenværdier
  • Have viden om styrbarhed og observerbarhed
  • Have viden om polplacering og observerdesign
  • Have viden om diskretisering (sampling) og rekonstruktion af tidskontinuerte digitale signaler
  • Have viden om metoder til analyse af diskret-tidssignaler og -systemer (Z-transformation)
  • Have viden om metoder til design af diskrettids-regulatorer
  • Have viden om metoder til diskretisering af tidskontinuerte regulatorer

Færdigheder

  • Kunne modellere tidskontinuerte lineære dynamiske systemer på tilstandsform med digitale beregningsværktøjer
  • Kunne løse tilstandsligningen og kunne analysere et systems respons og stabilitet ud fra en tilstandsmodel
  • Kunne designe både tilstandsregulator og tilstandsobserver til et tidskontinuert system
  • Kunne modellere og analysere tidsdiskrete systemer i både åbent- og lukket-sløjfe
  • Kunne vælge samplingstid i digital regulering
  • Kunne opstille performancekrav til et lukket-sløjfe system og kunne udvælge diskrettids-regulatorstruktur
  • Kunne designe diskretids-regulator direkte i z-domænet
  • Kunne anvende metoder til diskretisering af en tidskontinuert digital regulator og være i stand til at vurdere resultatets anvendelighed
  • Have forståelse for den praktiske implementering af tidsdiskrete digitale regulatorer

Kompetencer

  • Kunne håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med digital tilstandsregulering og diskret regulering
  • Selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til digital tilstandsregulering og diskret regulering
  • Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring inden for digital tilstandsregulering og diskret regulering

Undervisningsform

Uddannelsen bygger på en kombination af faglige, problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder og faglig refleksion:

  • forelæsninger
  • klasseundervisning
  • projektarbejde
  • workshops
  • opgaveløsning (individuelt og i grupper)
  • lærerfeedback
  • faglig refleksion
  • porteføljearbejde
  • laboratoriearbejde
  • e-læring

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnTilstandsregulering og diskret regulering
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
For yderligere oplysninger om hjælpemidler henvises til kursusbeskrivelsen i Moodle.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelState Space and Digital Control
ModulkodeN-EN-B6-9B
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i teknisk videnskab (energi)
StudienævnStudienævn for Energi
InstitutInstitut for Energi
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet