Dette modul introducerer til relevante teorier indenfor den pædagogiske psykologi, der klæder den studerende på til at forstå komplekse lærings-, udviklings- og tilblivelsesprocesser, og hvorledes disse knytter sig til forskellige trivselsforståelser i pædagogiske kontekster. Derudover giver kurset den studerende redskaber til at foretage en afgrænset empirisk undersøgelse i egen praksis.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
afgrænsede udviklingspsykologiske teorier, læringsteorier og forståelser af forandringsprocesser
forskellige aktuelle teorier om trivsel og velfærdspsykologi hos børn og unge i relevante pædagogiske kontekster
relevante metoder til undersøgelser af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder til:
at kunne vurdere og vælge mellem de centrale og aktuelle teorier om trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster
at kunne anvende relevante metoder og redskaber til undersøgelse af problemstillinger der knytter sig til trivsel og psykologisk velfærd i pædagogiske kontekster
at kunne formidle den forskningsbaserede viden om trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster på reflekteret og diskuterende vis
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at kunne identificere problemstillinger som er relevante for trivsel og velfærdspsykologi i pædagogiske kontekster
at kunne gennemføre en undersøgelse af en indenfor kurset relevant problemstilling
at skabe et overblik over egne faglige kvalifikationer i forhold til problemfelter inden for disciplinen med henblik på videre faglig kvalificering
Undervisningen består af seminarer og vejledning.
Modulet er normeret til 10 ECTS = ca. 270 timer.
| Prøvens navn | Trivsel og pædagogisk psykologi |
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Projektet kan skrives i gruppe eller individuelt. Bedømmelsen er en
helhedsbedømmelse af den skriftlige og mundtlige præstation.
Pensumramme: 500 siders bundet pensum, og 500 siders vejledergodkendt pensum. Sidetal: - 12-15 normalsider ved individuelt udarbejdet projektrapporter - 8-10 normalsider pr. studerende ved projekter udarbejdet i grupper Normeret prøvetid: Ved gruppeprøver: 20 minutter pr. studerende samt 10 minutter til votering og karaktergivning pr. gruppe, dog højst 2 timer pr. gruppe. For individuelle eksaminer er prøvetiden 30 minutter inklusive votering og karaktergivning. Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 5 minutter pr. studerende. |
| ECTS | 10 |
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
| Censur | Intern prøve |
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
| Engelsk titel | Wellbeing and educational psychology |
| Modulkode | MTPVM20241 |
| Modultype | Projekt |
| Varighed | 1 semester |
| Semester | Efterår
2. semester |
| ECTS | 10 |
| Undervisningssprog | Dansk |
| Undervisningssted | Campus Aalborg |
| Modulansvarlig |
| Uddannelsesejer | Master i it og læring |
| Studienævn | Studienævn for Psykologi |
| Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |