Undervisningen præsenterer en teoretisk forståelse af praksis som kontekst for informationsarkitektur med definitioner, metoder, epistemologi og casestudier med udgangspunkt i brug af dokumenter, sorterings- og arkiveringsredskaber, sorterings- og arkiveringsmaterialer, medieret kommunikation og ansigt-til-ansigt-kommunikation.
Læringsmålet med kurset er, at sætte den studerende i stand til at forbinde sin viden om formalisering og vidensorganisering med praksis i anvendelsessammenhængen. Informationsarkitektur udvikler sig spontant, og nye former mødes derfor med vaner og situationsspecifikke nødvendigheder. Ligesom en bygningsarkitekt må tage grund, klima og de forhåndenværende materialer i betragtning, må en informationsarkitekt kunne identificere de afgørende traditioner og bindinger i anvendelsessammenhængen, og sørge for at strukturen for videnspræsentation passer dermed.
Specifikt er målet at den studerende er i stand til at:
Der henvises til §17
| Prøvens navn | Informationsøkologi | 
| Prøveform | Mundtlig 
Mundtlig, intern prøve af en halv times varighed med karakter
bestået/ikke bestået med udgangspunkt i en synopsis (400 ord)
udarbejdet af den studerende med baggrund i refleksion over de
opgaver, der er løst og indarbejdet i portfolien. | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning | 
| Engelsk titel | Information Ecology | 
| Modulkode | MITIA202 | 
| Modultype | Kursus | 
| ECTS | 5 | 
| Undervisningssprog | Dansk | 
| Undervisningssted | Campus Aalborg | 
| Modulansvarlig | 
| Uddannelsesejer | Master i it, interaktionsdesign og multimedier | 
| Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier | 
| Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi | 
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |