Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet giver en introduktion til den faglige identitet, der
karakteriserer studerende på og kandidater fra uddannelsen Medicin
med Industriel Specialisering. Modulet er basalt ift. til de
progressive læringsmål for den problem- og projektbaserede lærings
bidrag til kandidaternes kompetencer gennem hele studieforløbet.
Modulet omfatter en introduktion til case-baseret og
problemorienteret læring, samt giver en indføring i relevante
etiske problemstillinger, læringsstrategier, det kliniske
perspektiv og Life Science industrien. Igennem modulet opnår de
studerende både teoretisk viden, praktiske færdigheder samt
refleksive kompetencer i forhold til ovenstående.
Læringsmål
Viden
- Beskrive læringsteori og pædagogiske principper relevante for
projektorienteret problembaseret læring
- Skelne mellem forskellige læringsstrategier og
studieteknikker
- Forklare udvalgte etiske retninger med relevans for det
sundhedsvidenskabelige område
- Demonstrere kendskab til akademiske værdier, normer og
traditioner
- Demonstrere viden om humanistiske, klima- og samfundsmæssige
perspektivers betydning for Life Science
- Demonstrere kendskab til den uddannelsesspecifikke faglige
identitet
Færdigheder
- Deltage aktivt i problemorienterede og gruppebaserede
læringsprocesser
- Anvende læringsteori og pædagogiske principper relevante for
casebaseret læring
- Anvende redskaber for peerfeedback
- Anvende forskellige studieteknikker inkl. digitale
redskaber i tilegnelse af viden
- Anvende systematiske metoder til at indsamle og fremlægge
medicinsk viden
- Beskrive styrker og svagheder ved brugen af digitale redskaber
til videnssøgning samt systematisk litteratursøgning
- Give eksempler på hvordan etiske kodeks indvirker på det
sundhedsvidenskabelige område
- Udvikle kreative løsninger og evaluere deres relevans i forhold
til reelle behov
- Demonstrere samarbejdsevner ved at arbejde i grupper, hvor
forskellige perspektiver og kompetencer bidrager til løsninger
- Identificere og reflektere over, hvordan kompetencer som
kreativitet, kritisk tænkning og samarbejde kan anvendes til at
styrke udbyttet af gruppearbejde
Kompetencer
- Arbejde selvstændigt og i grupper med at skabe sammenhæng
mellem faglige mål og bredere kompetencer som kritisk tænkning,
kommunikation og kreativitet
- Forstå og anvende refleksion som en metode til at lære af
erfaringer og forbedre egen praksis i både akademiske og praktiske
projekter
- Vurdere informationskilders, inkl. digitale kilders, validitet,
relevans og anvendelighed
- Reflektere over kompleksiteten i de offentlige og private
sundhedsfaglige og videnskabelige områder
- Udvise nysgerrighed og evne til at udfordre eksisterende
løsninger og metoder gennem iterative processer, der integrerer
både faglighed og praksis
Undervisningsform
Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger og øvelser, der
giver basis for det videre case- og projektarbejde på studiet.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendte obligatoriske elementer
Prøver
Prøvens navn | Introduktion til Medis og Life Science |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet