View all fonts in this project

Introduktion til Medis og Life Science

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet giver en introduktion til den faglige identitet, der karakteriserer studerende på og kandidater fra uddannelsen Medicin med Industriel Specialisering. Modulet er basalt ift. til de progressive læringsmål for den problem- og projektbaserede lærings bidrag til kandidaternes kompetencer gennem hele studieforløbet. Modulet omfatter en introduktion til case-baseret og problemorienteret læring, samt giver en indføring i relevante etiske problemstillinger, læringsstrategier, det kliniske perspektiv og Life Science industrien. Igennem modulet opnår de studerende både teoretisk viden, praktiske færdigheder samt refleksive kompetencer i forhold til ovenstående.

Læringsmål

Viden

  • Beskrive læringsteori og pædagogiske principper relevante for projektorienteret problembaseret læring
  • Skelne mellem forskellige læringsstrategier og studieteknikker 
  • Forklare udvalgte etiske retninger med relevans for det sundhedsvidenskabelige område
  • Demonstrere kendskab til akademiske værdier, normer og traditioner
  • Demonstrere viden om humanistiske, klima- og samfundsmæssige perspektivers betydning for Life Science
  • Demonstrere kendskab til den uddannelsesspecifikke faglige identitet

Færdigheder

  • Deltage aktivt i problemorienterede og gruppebaserede læringsprocesser 
  • Anvende læringsteori og pædagogiske principper relevante for casebaseret læring  
  • Anvende redskaber for peerfeedback
  • Anvende forskellige studieteknikker inkl. digitale redskaber i tilegnelse af viden 
  • Anvende systematiske metoder til at indsamle og fremlægge medicinsk viden
  • Beskrive styrker og svagheder ved brugen af digitale redskaber til videnssøgning samt systematisk litteratursøgning 
  • Give eksempler på hvordan etiske kodeks indvirker på det sundhedsvidenskabelige område
  • Udvikle kreative løsninger og evaluere deres relevans i forhold til reelle behov
  • Demonstrere samarbejdsevner ved at arbejde i grupper, hvor forskellige perspektiver og kompetencer bidrager til løsninger
  • Identificere og reflektere over, hvordan kompetencer som kreativitet, kritisk tænkning og samarbejde kan anvendes til at styrke udbyttet af gruppearbejde

Kompetencer

  • Arbejde selvstændigt og i grupper med at skabe sammenhæng mellem faglige mål og bredere kompetencer som kritisk tænkning, kommunikation og kreativitet
  • Forstå og anvende refleksion som en metode til at lære af erfaringer og forbedre egen praksis i både akademiske og praktiske projekter
  • Vurdere informationskilders, inkl. digitale kilders, validitet, relevans og anvendelighed 
  • Reflektere over kompleksiteten i de offentlige og private sundhedsfaglige og videnskabelige områder
  • Udvise nysgerrighed og evne til at udfordre eksisterende løsninger og metoder gennem iterative processer, der integrerer både faglighed og praksis

Undervisningsform

Pædagogisk er faget opbygget med forelæsninger og øvelser, der giver basis for det videre case- og projektarbejde på studiet.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Se semesterbeskrivelse

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Godkendte obligatoriske elementer

Prøver

Prøvens navnIntroduktion til Medis og Life Science
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerNærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan findes i semesterbeskrivelsen.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Se semesterbeskrivelse

Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt modulet

Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelIntroduction to Medis and Life Science
ModulkodeMEDMS24B1_1
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i medicin med industriel specialisering
StudienævnStudienævn for Medicin
InstitutKlinisk Institut
FakultetDet Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

Se semesterbeskrivelse

Søg i modulbasen