Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved hyppige
hjerte-karsygdomme
 - Redegøre for de elektrofysiologiske principper bag EKG
 - Forklare de mest almindelige patologiske ændringer i EKG
 - Forklare kausalitet og konsekvens af hypertension og
farmakologisk behandling heraf
 - Redegøre for epidemiologi af hjerte-karsygdomme
 - Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved astma, KOL
og udvalgte eksempler på andre lungesygdomme
 - Redegøre for brugen af farmaka til bronkodilatation og
behandling af inflammation i luftvejene
 - Gøre rede for epidemiologi af hyppige lungesygdomme
 - Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved udvalgte
eksempler på akut og kronisk nyreinsufficiens
 - Beskrive patogenesen og de patologiske forhold ved udvalgte
eksempler på nyresygdomme
 - Beskrive patologi, patogenese og patofysiologi ved udvalgte
eksempler på urologiske sygdomme
 - Gøre rede for patogenese af nyresten
 - Forklare virkningen af diuretika
 - Forklare nyrens rolle i elimination af lægemidler og
toxiner
 - Redegøre for samspillet af hjerte, lunger, nyrer og karsystemet
i blodtryksregulering samt farmakologisk indvirkning på
dette
 
Færdigheder
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Analysere og fortolke EKG
 - Forklare symptomer på almindelige hjertesygdomme ud fra viden
om anatomiske, fysiologiske og biokemiske forhold
 - Forklare symptomer på almindelige lungesygdomme ud fra viden om
anatomiske, fysiologiske og biokemiske forhold
 - Forklare symptomer på almindelige nyresygdomme ud fra viden om
anatomiske, fysiologiske og biokemiske forhold
 - Sammenligne og udvælge farmaka ved hypertension
 - Udføre medicingennemgang ved hjælp af understøttende digitale
platforme
 
Kommunikator
- Optage en fokuseret farmakologisk medicingennemgang
 
Kompetencer
Medicinsk ekspert/lægefaglig
- Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare
mekanismerne bag blodtryksregulering, både i normalfysiologiske
tilstande og ved hypo- og hypertensive tilstande
 - Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare
mekanismerne bag opretholdelsen af syre-base-balancen, både i
normalfysiologiske tilstande og ved respiratoriske og metaboliske
afvigelser
 - Kombinere viden om forskellige organsystemer til at forklare
mekanismerne bag hæmodynamisk chock og behandlingen heraf
 
Undervisningsform
Problembaseret undervisning med udgangspunkt i cases
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- En forudsætning for deltagelse i eksamen er godkendelse af
obligatoriske elementer
 
Prøver
| Prøvens navn | Respirations-, kredsløbs- og urinvejssystemerne II -
Medis | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 10 | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Hvis du er indskrevet på et semester, bedes du orientere dig i
Moodle og evt. kontakte semesterkoordinator ved faglige spørgsmål
eller studiesekretær ved administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Helene
Nørgaard.