Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er organiseret som et PBL-projekt kombineret med
understøttende undervisning. Modulet er fælles med MEDIS. De
studerende inddeles i grupper af 6 studerende på baggrund af valg
mellem en række initierende problemstillinger udarbejdet af
vejlederne. Hver gruppe tildeles en vejleder.
Modulet introduceres først på semesteret. I selve
projektperioden afholdes understøttende undervisning i form af
oversigtsforelæsninger i epidemiologi, statistisk forståelse,
evidensbaseret praksis, folkesundhed og kvalitetsudvikling.
Pædagogisk tager faget udgangspunkt i principperne for
problembaseret arbejde og har dels fokus på de epidemiologiske og
kvalitetsmæssige elementer, dels færdigheder i akademisk
argumentation og vurdering af viden.
De studerende skal efter projektperioden, men inden afholdelse
af eksamen individuelt besvare en række MC-opgaver på Moodle, som
primært tester videnslæringsmål. Opgaverne skal være bestået inden
eksamen.
Læringsmål
Viden
Epidemiologi, statistik og evidensbaseret
praksis
- Redegøre for rationalet bag evidensbaseret praksis
 - Redegøre for begreber af betydning for bedømmelse af
evidens
 - Redegøre for klassiske epidemiologiske designs
 - Redegøre for epidemiologiske begreber knyttet til beskrivelse
af forekomst af sygdom og til analyse af sygdomsårsager
 - Forklare udvalgte statistiske begreber
 - Forklare rationalet for brugen af statistik i videnskab
 - Redegøre for begreberne tilfældig og systematisk variation,
herunder begreberne bias og confounding og håndtering heraf
 - Forklare begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og
p-værdi
 - Redegøre for principperne for kvalitativ og kvantitativ
forskning
 
Folkesundhed
- Redegøre for betydning af livsstil, levevilkår og miljø for
forekomsten af risikofaktorer og sygdom både nationalt og
internationalt
 - Beskrive begreberne global sundhed og FN’s 17 mål for
bæredygtig udvikling (Sustainable Development Goals)
 - Redegøre for betydningen af udvalgte risikofaktorer for
forekomst af sygdom
 - Redegøre for begreber relateret til sundhedsfremme og
forebyggelse
 - Redegøre for betydningen af social ulighed i forhold til
forekomst og konsekvenser af sygdom
 - Redegøre for betydningen af sundhedsvæsenets uens håndtering af
patientgrupper
 
Kvalitet og kvalitetsudvikling
- Beskrive sundhedsvæsenets opbygning
 - Redegøre for betydningen af kvalitet i sundhedsvæsenet
 - Redegøre for metoder til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling
i sundhedsvæsenet
 - Redegøre for centrale begreber der anvendes ved
kvalitetssikring og udvikling i sundhedsvæsenet
 
Færdigheder
- Identificere og argumentere akademisk for en specifik
problemstilling inden for et overordnet folkesundhedsrelateret
tema
 - Analysere den udvalgte folkesundhedsrelaterede problemstilling
med henblik på muligheder for forebyggelse, sundhedsfremme eller
kvalitetsudvikling
 - Vurdere graden af evidens i forhold til de tiltag, projektet
omhandler
 - Anvende referencer i forhold til den udvalgte problemstilling
og i overensstemmelse med videnskabelig praksis
 - Formidle projektets arbejdsresultater på en struktureret og
forståelig måde, såvel skriftligt, grafisk som mundtligt
 - Redegøre for og systematisk vurdere design og resultater af
videnskabelige artikler, som er centrale for projektet
 - Indgå i et projektforløb og reflektere over egen læring
 - Benytte relevante redskaber til projektstyring
 
Undervisningsform
Understøttende forelæsninger og problembaseret
projektarbejde
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se semesterbeskrivelse
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt modulopgave og obligatoriske elementer
 
Prøver
| Prøvens navn | Sundhed i samfundet | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt  | 
| ECTS | 10 | 
| Tilladte hjælpemidler | Nærmere information om tilladte hjælpemidler til eksamen kan
findes i semesterbeskrivelsen. | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Se semesterbeskrivelse
Elektronisk undervisningsrum for studerende, der er tilmeldt
modulet