Lederrollen og gruppeledelse

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Enkeltfaget fokuserer på, at deltagerne kan undersøge og udvikle deres personlige lederskab i forhold til ledelse af både enkelte medarbejdere og grupper. En udvikling af deltagernes ledelsesstil har til hensigt at understøtte udvikling af såvel it-medarbejdere som it-grupper, således at den samlede medarbejderstab bliver i stand til at levere positive resultater.

Læringsmål

Viden

Gennem enkeltfaget skal den studerende opnå viden om og forståelse af teori om:

  • Ledelse og forskellige ledelsestilgange
  • Ledelse af enkelte medarbejdere og grupper samt forståelse for gruppedynamikker
  • Ledelse af tværfaglige teams
  • Personligt lederskab
  • Konflikthåndtering

Færdigheder

Det forventes, at den studerende efter gennemførelse af enkeltfaget er i stand til:

  • at sammenfatte og redegøre for teorier om ledelse med særligt fokus på it-medarbejdere.
  • at anvende teorier, modeller og begreber fra ovennævnte til at analysere og komme med forslag til løsning af problemstillinger i det personlige lederskab.
  • at anvende teorier, modeller og begreber fra ovennævnte til at analysere og komme med forslag til, hvordan grupper ledes med henblik på at skabe positive resultater.
  • at anvende teorier, modeller og begreber til at fremme balance mellem kontrol og autonomi samt understøtte socialt bæredygtige gruppeprocesser.
  • at sammenfatte og redegøre for teorier om ledelse med fokus på miljømæssigt bæredygtige praksisser.
  • at identificere områder, hvor der kan være problemstillinger relateret til ledelse, gruppeledelse og forskellige ledelsestilgange

Kompetencer

Det forventes, at den studerende efter gennemførelse af enkeltfaget har kompetencer til:

  • at forholde sig kritisk og refleksivt i forhold til de introducerede teorier, metoder og teknikker, samt anvende disse selvstændigt.
  • at diskutere teoriernes relevans i relation til egen ledelsespraksis og ledelse i egen virksomhed samt foreslå forbedringer i praksis.
  • selvstændigt at tage ansvar for egen faglig udvikling.

Undervisningsform

Seminar med teoretiske indlæg, gruppediskussioner og gruppedialoger. Der kan forekomme supplerende onlineforløb i forbindelse med seminaret.

Der er tæt integration mellem teori og praksis i undervisningen, hvor relevante metoder og teorier bringes i spil og diskuteres i forhold til deltagernes roller som it-ledere.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnLederrollen og gruppeledelse
Prøveform
Skriftlig
Faget afsluttes med en individuel intern skriftlig opgave. Opgaven udleveres i forlængelse af modulets undervisning og med en nærmere fastsat afleveringsfrist. Den udarbejdes hjemmefra og der gives karakter bestået/ikke bestået. Den samlede opgave har et omfang af min. 8 og max. 10 sider.

En normalside svarer til 2400 tegn med mellemrum. Det fastsatte sidetal omfatter kun selve den skriftlige fremstilling, idet f.eks. titelblad, forord, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag ikke medtælles. Ved opgørelsen af sidetal medtælles noter, men ikke illustrationer. Sidetal anføres enten på forsiden eller på et titelblad.
Deltageren skal i opgaven besvare en række spørgsmål, som er formuleret af den fagpakkeansvarlige.

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende opfyldelse af fagpakkens mål med ingen eller få uvæsentlige mangler jf. afsnittet mål og beskrivelsen af viden, færdigheder og kompetencer.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelIT Leadership and Group Management
ModulkodeMAITOITL125
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår og Efterår
Nærmere oplysning om starttid: https://www.master-it-vest.dk/fagpakker/organisation.html
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerMaster i it, organisation
StudienævnStudienævn for Efter- og videreuddannelse i Kultur og Læring
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet