Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Projektet omfatter design eller redesign af dynamiske systemer
med fokus på styring og regulering
Projektet skal godkendes af vejleder.
Projektet kan vælges i relation til, eller i direkte samarbejde
med, en ekstern industripartner.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- omkostningsberegning /costing, evt. med inddragelse af
selvstudiumunderstøttende moduler i AAU Micro
 - relevante tekniske og naturvidenskabelige modeller, teorier og
metoder til analyse og bearbejdning af en valgt
problemstilling
 - valg og sammensætning af systemiske komponenter med henblik på
en ønsket dynamisk systemrespons
 - relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
 - analog og digital regulering
 - teoretisk analyse og design af reguleringssløjfer med henblik
på dynamisk respons og robusthed
 
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i projektet, kunne
- karakterisere og i detaljen specificere en tilsigtet
kinematisk/dynamisk systemrespons
 - vælge styring-/reguleringsstrategi til opfyldelse af
performancespecifikationer
 - argumentere for valg af delkomponenter samt
dimensionere/specificere disse med udgangspunkt i
funktionalitet
 - implementere sensorer der måler styrings-/reguleringsteknisk
centrale tilstande i et fysisk system
 - opstille en simuleringsmodel af systemet, analysere og
forudsige dynamisk respons og validere modellen ved brug af
eksperimenter
 - dokumentere en konstruktion ved hjælp af målsatte tekniske
tegninger og 3D digitale modeller
 - for udvalgte delkomponenter foretage materialevalg og angive en
sandsynlig procesrække til fremstilling
 - verificere kritiske, geometrisk ikke-trivielle detaljers styrke
og stivhed ved hjælp af analytiske og/eller numeriske metoder
 - reflektere over erfaringer i praksisnært og tværfagligt
samarbejde
 
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- design og fremstilling af en funktionsprototype, der kan
demonstrere en ikke-triviel mekanisk og styringsteknisk
problemstilling og løsning
 - opbygning af en projektrapport efter fagområdets normer og
formidle projektets problemstilling og resultater skriftligt og
mundtligt på en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
 - identifikation af de relevante interessenter for projektets
problemstilling og kontekst og tilgodese disses interesser
 - systematisk valg af metoder til videnstilegnelse i forbindelse
med problemanalyse og –formulering
 - valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling
 - opstilling af entydige krav og vurdérbare ønsker til en samlet
løsning
 - specificering af en metode til kvantitativ vurdering af
løsningen jævnfør de opstillede krav og ønsker
 - kritisk evaluering af begrænsninger i de anvendte metoder i
projektkonteksten
 - formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde
 - organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt med
udgangspunkt i tidligere erfaringer
 - identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
 
Undervisningsform
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 15 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 450
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Dynamiske systemer (diplom) | 
| Prøveform | Mundtlig pba. projekt  | 
| ECTS | 20 | 
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler 
Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres i
Digital Eksamen. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Ekstern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |