Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projekt bygger videre på viden opnået i løbet af uddannelsens 1.
semester.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet gennemføres som projektarbejde i grupper, med
vejledning.
Gennem en overskuelig designopgave, med umiddelbar relevans for
inddragelse af maskinteknisk grundfaglighed, introduceres
deltagerne til udviklingsarbejde i ingeniørfaget med en systematisk
tilgang til funktionsbetingede kriterier og med behørig inddragelse
af værdi- og kvalitetskriterier.
Projektet skal godkendes af vejleder.
Projektet kan vælges i relation til, eller i direkte samarbejde
med, en ekstern industripartner.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal demonstrere viden om
- relevante tekniske metoder til analyse og bearbejdning af en
valgt problemstilling
- relevante digitale værktøjer til kommunikation, analyse og
design
- forskellige fremstillingsprocesser og deres betydning for
værdi- og kvalitetskriterier (eksempelvis styktal, bæredygtighed,
komponenters interaktion m.v.)
- materialevalg, montage- og adskillelsesprocesser, og deres
betydning for designvalg og bæredygtighed
- dokumentation af en design-/konstruktionsproces
Færdigheder
Den studerende skal, med udgangspunkt i projektet, kunne
- identificere projektets centrale problemstilling(er) i forhold
til en central interessent (eksempelvis en fremstillingsvirksomhed)
og formulere krav til et produkt
- sandsynliggøre opfyldelse af opstillede krav med
beregningsmæssige modeller og/eller fysiske prototyper
- dokumentere udvalgte dele af en konstruktion ved hjælp af
målsatte detailtegninger og digitale 3D modeller
- for udvalgte delkomponenter angive det nødvendige antal
procestrin for dets fremstilling, samt estimere tidsforbruget for
de enkelte procestrin, og på den baggrund estimere omkostningerne
for delemnets fremstilling
- indgå i løbende dialog med produktionsmedarbejdere om praktiske
fremstillingsspørgsmål
- opbygge en projektrapport efter fagområdets normer og formidle
projektets problemstilling og resultater skriftligt og mundtligt på
en sammenhængende måde, herunder sammenhængen mellem
problemformuleringen, projektets udførelse og de væsentligste
konklusioner
Kompetencer
Den studerende skal kunne varetage
- valg, beskrivelse og anvendelse af relevante tekniske modeller,
teorier og metoder til analyse og bearbejdning af den valgte
problemstilling.
- formidling af projektets arbejdsresultater og arbejdsprocesser
på en klar og struktureret, sammenhængende og præcis måde.
- organisering af gruppesamarbejde og samarbejde med vejleder
samt varetage planlægning og gennemførelse af et projekt under
hensyntagen til tidligere erfaringer
- identifikation og udvikling af egne behov/muligheder for
fortsat læring indenfor fagområdet
- refleksion over erfaringer i praksisnært og tværfagligt
samarbejde
Undervisningsform
Projektet gennemføres i projektgrupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 10 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 300 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Produktdesign (diplom) |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres i
Digital Eksamen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |