Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet forudsætter viden, færdigheder og kompetencer opbygget
gennem tidligere semestre. 
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have grundlæggende viden om hydraulikdiagrammer
 - Skal have grundlæggende viden om standard hydraulik komponenter
som; deplacement pumper og motorer, cylinder, retningsventiler,
trykstyringsventiler, proportionalventiler, slanger, rør og
fittings, filtre, køler og akkumulator
 - Skal have viden om steady state system analyse af ”simple”
hydrauliske aktueringssystem
 - Skal have viden om design af ”simple” hydrauliske
aktueringssystemer
 - Skal have viden om energiforbrug og energitab i hydrauliske
systemer
 - Skal have viden om elektriske grundstørrelser, grundelementer
og simple elektriske kredsløb
 - Skal have opnået viden om og forståelse af lineære elektriske
kredsløb og analyse af disse under stationære DC og AC
driftsforhold
 - Skal have opnået viden om og forståelse af magnetiske kredse og
analyse af disse
 - Skal have viden om magnetiske grundstørrelser og begreber som
magnetisk induktion, B og H felt, permeabilitet, magnetisk
modstand
 - Skal have viden om transformatoren og maskiner
 -  Skal have viden om programmering af robotter
 - Skal have viden om simulering af en robots drift
 - Skal have viden om forward og invers kinematik
 - Skal kunne beskrive led og ledforbindelser
 - Skal have viden om Denavit-Hartenbergs formalisme
 - Skal kunne gøre rede for invers manipulatorkinematik
 - Skal have viden om trajectory generering og kontrol
 - Skal have viden om ledinterpolation og kartesisk
interpolation
 - Skal kunne gøre rede for lineær styring af manipulatorer
 - Skal kunne redegøre for design af robotstyring
 
Færdigheder
- Skal kunne læse og forstå grundlæggende hydraulikdiagrammer for
simple hydraulik systemer
 - Skal kunne opstille grundlæggende hydraulikdiagrammer for
simple hydraulik systemer
 - Skal kunne udføre steady state analyse af simple hydrauliske
systemer og evaluere systemets funktion
 - Skal kunne designe ”simple” hydrauliske aktueringssystemer
 - Skal kunne analysere enkle og sammensatte elektriske kredsløb
og kunne anvende kredsløbsteknikken til at beregne strømme,
spændinger, energier og effekter i simple DC kredse og stationære
vekselstrømskredse
 - Skal kunne opstille en dynamisk simuleringsmodel af en DC-motor
og forstå dens transiente egenskaber
 - Skal kunne forstå databladsspecifikationer for elektriske
motorer og hydrauliske komponenter
 -  Skal kunne beskrive virkemåde for de almindelige
elektriske maskiner
 - Skal kunne anvende programmeringsværktøjer til programmering af
robotter
 - Skal kunne simulere en robots drift
 - Skal kunne beregne forward og invers kinematik af en robot
 - Skal kunne anvende Denavit-Hartenbergs formalismen
 - Skal kunne beregne invers manipulatorkinematik
 - Skal kunne foretage trajectory generering
 - Skal kunne beregne ledinterpolation og kartesisk
interpolation
 
Kompetencer
- Skal kunne udføre motorvalg og forstå mærkeplade data samt
faglige begreber som magnetisering, effektfaktor, slip,
isolationsklasser, virkningsgradsklasser, duty-cycle etc.
 - Skal kunne implementere styringer af robotter til at gennemføre
simple industrielle opgaver f.eks. montage
 - Skal kunne udvælge en industriel robot til en given applikation
under hensyntagen til det nødvendige antal frihedsgrader og
styringsmuligheder
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Aktuering og robotteknik | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Problembaseret Læring understøttes gennem eksempler og opgaver
og gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.