Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne redegøre for elementære mekanisk-fysiske begreber
som kinematik, kinetik, mekanik, statik og dynamik.
 - Skal have kendskab til elementære begreber for mekaniske
systemer som frihedsgrader, globale og lokale koordinatsystemer,
rotationsmatricer og rumvinkelsystemer.
 - Skal kunne gøre rede for generaliserede reaktionskræfter,
koblede kinematiske og kinetiske ligninger.
 - Skal have grundlæggende viden om simple masse-fjeder-dæmper
systemers egenskaber, såsom egenfrekvenser.Skal kunne redegøre for
2D kinematiske bindinger (rotationsled, translationsled, og
sammensatte led).
 - Skal kunne redegøre for bevarelse af energi, impuls og
impulsmoment.
 
Færdigheder
- Skal kunne gøre rede for generaliserede reaktionskræfter,
koblede kinematiske og kinetiske ligninger.
 - Skal kunne opstille fritlegemediagrammer for mekaniske
systemer
 - Skal kunne opstille bevægelsesligninger og ordinære
differentialligninger for simple masse-fjeder-dæmper systemer og
løse disse numerisk.
 - Skal kunne opstille ligningerne for hastighed og
acceleration.
 - Skal kunne opstille og løse bevægelsesligningerne for frie
bevægelser af stive legemer og bevægelsesligningerne for
kinematiske bundne stive legemer i 2D.
 
Kompetencer
- Skal kunne anvende passende metoder til løsning af tvungne
svingninger af mekaniske systemer med en eller to
frihedsgrader.
 - Skal kunne anvende begreber, teorier og metoder for mekaniske
stiv-legemesystemer, og systematisk kunne opstille
bevægelsesligningerne for komplekse mekaniske systemer.
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. bachelorstudieordningens
§17 og diplomingeniørstudieordningens §18.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Grundlæggende dynamik | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
i Digital Eksamen. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
PBL
Læringsmål i forhold til Problembaseret Læring understøttes gennem
opgaver og eksempler og gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.