Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal have grundlæggende viden om stænger, bjælker, gitre og
rammer
 - Skal have viden om modellering af laster og
understøtninger
 - Skal have viden om kraft- og momentbegrebet
 - Skal kunne forstå ligevægtsligninger og
ækvivalensbetingelser
 - Skal kunne forstå begreberne statisk bestemthed, statisk
ubestemthed og mekanismer
 - Skal kunne forstå superpositionsprincippet
 - Skal have viden om tværsnitskonstanter for plane bjælker,
herunder areal, inertimoment og modstandsmoment
 - Skal have viden om normal- og forskydningsspændinger og
tilhørende tøjninger
 - Skal have viden om konstruktionsmaterialers mekaniske
egenskaber gennem simple materialemodeller, herunder specielt
lineært elastiske materialer
 - Skal have viden om statik og kinematik.
 
Færdigheder
- Skal kunne opstille statiske modeller for plane gitter- og
bjælkekonstruktioner
 - Skal kunne afgøre statisk bestemthed af plane gitter- og
bjælkekonstruktioner
 - Skal kunne foretage beregninger af reaktioner i statisk
bestemte gitter- og bjælkekonstruktioner
 - Skal kunne beregne tværsnitsstørrelser for plane
konstruktioner, herunder areal, intertimoment og
 - modstandsmoment
 - Skal kunne foretage beregninger af snitkræfter i statisk
bestemte plane gitter- og bjælkekonstruktioner
 - Skal kunne anvende faststofmekanik til beregning af spændinger
i disse konstruktioner
 - Skal kunne anvende simple materialemodeller til eftervisning af
konstruktionens bæreevne
 - Skal kunne foretage deformationsberegninger på statisk bestemte
plane bjælkekonstruktioner
 
Kompetencer
- Skal kunne anvende notation og terminologi indenfor
fagområdet
 - Skal kunne indgå i en dialog vedrørende optimale valg af
konstruktive løsninger.
 - Skal kunne gennemføre overordnet dimensionering af bjælker og
træk-/trykstænger i en konstruktion
 
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. § 18 i
diplomingeniøruddannelsernes studieordning og § 17 i
bacheloruddannelsernes studieordning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 5 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde på 150
timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Grundlæggende statik og styrkelære | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Oplysninger om tilladte hjælpemidler til eksamen offentliggøres
under beskrivelsen af semesteret/kurset. | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
PBL
Problembaseret Læring understøttes gennem eksempler og opgaver og
gennem kursusstoffets anvendelse i
semesterprojekter.