Videnskabsteori og metode

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Indhold

Faget Videnskabsteori, metode og analyse består af 8 lektioner:

  • Lektion 1:Forskningsproces og forskningsdesign
  • Lektion 2: Videnskabsteoretiske tilgange
  • Lektion 3: Kvalitative metoder 1: Interview
  • Lektion 4: Kvalitative metoder 2: Observation og feltstudier
  • Lektion 5: Kvalitative metoder 2: Dokumentstudier og Diskursanalyser
  • Lektion 6: Kvantitative metoder
  • Lektion 7: Analyse strategier
  • Lektion 8 Analyse i praksis

Kurset danner sammen med kurserne i Teorier om sociale problemer og Teorier om socialt arbejde grundlag for et projektarbejde, hvor der arbejdes i grupper med en selvvalgt problemstilling.

Mål

Målet med faget Videnskabsteori, metode og analyse er, at udruste de studerende til at gennemføre egne empiriske undersøgelser og vurdere kvaliteten af eksisterende empiriske undersøgelser.

Læringsmål

Viden

  • viden om, hvordan problemstilling, videnskabsteoretiske perspektiver, metodiske redskaber og analytiske tilgange hænger sammen i produktionen af videnskabelig viden
  • viden om forskellige former for design og data indsamlingsmetoder samt videnskabsteoretiske positioner

Færdigheder

  • færdigheder i at formulere et problem, udføre interview og (mindre) observationer, og i at analysere et empirisk materiale ved hjælp af teoretiske begreber og i lyset af videnskabsteoretiske perspektiver.
  • at undersøge/evaluere og analysere socialt arbejde og velfærdsydelser i såvel dansk som international sammenhæng gennem empiriske studier under anvendelse af og med begrundelse for forskellige typer af adækvate dataindsamlings- og analysemetoder
  • at tilegne sig og kritisk vurdere eksisterende undersøgelser og forskning med relevans for det sociale arbejde samt formidle forskning på det sociale arbejdes felt

Kompetencer

  • kompetencer ift. at designe og gennemføre en undersøgelse med udgangspunkt i en problemstilling og reflektere over undersøgelsens videnskabelige kvalitet
  • kompetencer til at reflektere over konkrete undersøgelsers videnskabsteoretiske grundlag og anvendte dataindsamlings- og analysemetoder.
  • kompetencer til at kunne anvende forskellige dataindsamlings- og analysemetoder

Disse mål opnås gennem faget og dets samspil med semestrets øvrige fag (Teorier om sociale problemer og Teorier om socialt arbejde), som med udgangspunkt i en specifik problemstilling integreres i en semesteropgave.

Undervisningsform

Undervisningen foregår som forelæsning, gruppearbejde, summeopgaver og fællesdiskussion. I nogle lektioner anvendes Power points, i andre primært tavle og mundtlig kommunikation.

Vi vil i videst muligt omfang arbejde PBL-orienteret, dvs. anskue lektionernes forskellige tematikker i ud fra konkrete cases og problemstillinger fra verden omkring os, anden forskning eller studenteropgaver

 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnVidenskabsteori og metode
Prøveform
Skriftlig
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelPhilosophy of Science and Methods
ModulkodeKASOA20256-1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg, Campus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.soc. i socialt arbejde
StudienævnStudienævn for Socialt Arbejde
InstitutInstitut for Sociologi og Socialt Arbejde
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet