Kandidatspeciale

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Den studerende udarbejder som afslutning på studiet et kandidatspeciale om et emne, som hun/han vælger frit inden for uddannelsens rammer. Kandidatspecialer kan udarbejdes individuelt eller i fællesskab af indtil 3 studerende. Specialeemnet godkendes af Studienævnet for Psykologi. Emnet forelægges nævnet i form af en kort, foreløbig problemformulering, begrundelse for emnevalget, forslag til litteratur m.v. samt forslag til tidsplan. Ved godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af specialet. Der henvises i øvrigt til eksamensordningen for prøver ved Aalborg Universitet.

Modulet omfatter udvikling og gennemførelse af en selvstændig empirisk eller teoretisk undersøgelse herunder:

  • Anvendelse af psykologisk teori og empiri i undersøgelsesøjemed
  • Opstilling af en forskningsmæssigt relevant problemformulering og anvendelse af egnet forskningsmetodik
  • Udvikling af forskningsdesign med tilhørende databeskrivelse, dataindsamling, behandling og analyse eller for teoretiske undersøgelsers vedkommende adækvate designs til udvælgelse, analyse og syntese af teoretisk og empirisk litteratur
  • Metateoretisk og kontekstreflekteret anvendelse/inddragelse af teori
  • Kildekritisk tilgang til faglitteratur og især for teoretiske undersøgelsers vedkommende kritisk stillingtagen til de behandlede teoriers empiriske grundlag
  • Diskussion af undersøgelsens fund/resultater inkl. validering og bedømmelse af undersøgelsens generaliserbarhed, pålidelighed og gyldighed, alt sammen ud fra videnskabelige normer
  • Konklusion på og perspektivering af egen undersøgelse

 

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om

  • og forståelse af den psykologiske problemstilling der undersøges på et niveau så relevante del-problemer identificeres og undersøges på videnskabeligt grundlag
  • og forståelse af den psykologiske problemstilling der undersøges i specialet på baggrund af litteratur på højeste internationale forskningsniveau

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i

  • at anvende sin viden om psykologisk relevant teori, empiri og forskningsmetode i forbindelse med en selvstændig empirisk eller teoretisk undersøgelse
  • at opstille en fokuseret problemformulering med relevante forskningsspørgsmål samt overskue konsekvenserne af disse for valg af forskningsmetode
  • at udforme et relevant forskningsdesign og anvende det til dataindsamling og - bearbejdelse eller for teoretiske undersøgelsers vedkommende opstille adækvate designs til udvælgelse, analyse og syntese af teoretisk og empirisk litteratur

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til

  • at sætte sin undersøgelse ind i en relevant teoretisk kontekst og reflektere over sit teorivalg på metaniveau
  • kritisk at gennemgå relevant faglitteratur og især for teoretiske undersøgelsers vedkommende forholde sig kritisk til de undersøgte teoriers empiriske grundlag
  • at diskutere og validere sin undersøgelse ud fra videnskabelige normer og på videnskabeligt niveau
  • at perspektivere sin undersøgelse i forhold til psykologisk praksis og på videnskabeligt niveau
  • at kunne bidrage til organiseringen af et produktivt samarbejde i fællesskab med projektvejlederen
  • at kunne reflektere over egen faglig progression inden for det psykologiske fagområde

Undervisningsform

Se §17 i studieordningen for undervisningsform.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • For at blive indstillet til prøven i kandidatspecialet skal den studerendes aktive deltagelse i progressionsseminaret være godkendt.

Prøver

Prøvens navnKandidatspeciale
Prøveform
Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig på baggrund af specialet.

Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet kandidatspeciale.
Pensum består af selvvalgt litteratur, der godkendes af vejleder, og som er tilstrækkeligt til at
belyse og besvare specialets problemformulering i forhold til læringsmålene, og som er på et
videnskabeligt niveau.
Kandidatspecialet kan efter den studerendes valg udformes efter et af følgende to formkrav:

A

Et speciale i form af et projekt, hvor det samlede sidetal er:
1 studerende: 45-70 sider
2 studerende: 90-110 sider
3 studerende 110-130 sider

Résumé: Der udarbejdes et resumé på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider.


B

Et speciale bestående af en artikel og en rammesættende del.

Specialet skal indeholde:

a) en artikel udformet efter almindelige normer for videnskabelige tidsskrifter på området.

Artikeldelen skal være mellem 10 og 25 sider. Artiklens længde er uafhængig af gruppestørrelsen

og

b) et afsnit, hvor den/de studerende uddyber den forskningsmæssige baggrund for artiklen, særlige aspekter af den udforskede problemstilling, yderligere perspektiver på problemstillingen eller lignende samt et resumé på engelsk på mindst 1 og højst 2 sider, hvis dette ikke er en del af artiklen. Den rammesættende del skal være mindst 10 - 25 sider per person, både for individuelle projekter og grupperapporter.


For begge typer af skriftlige specialeafhandlinger gælder følgende omkring eksamen: Normeret prøvetid:
En studerende: 45 minutter inkl. votering og karaktergivning.
To studerende: 45 minutter plus 30 minutter inkl. votering og karaktergivning.
Tre studerende: 45 minutter plus 55 minutter inkl. votering og karaktergivning.

Den mundtlige prøve indledes med et oplæg fra den studerende, som maksimalt forventes at vare 7 minutter pr. studerende.
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
-Projektrapporten
-De studerendes noter.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelMaster’s Thesis
ModulkodeKAPSY202510
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
4. semester
ECTS30
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerCand. psych.
StudienævnStudienævn for Psykologi
InstitutInstitut for Kommunikation og Psykologi
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Søg i modulbasen

View all fonts in this project