Business design

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Business design omfatter en indføring i klassisk business design tænkning med et specifikt fokus på udvikling og implementering af forretningsmodeller i eksisterende virksomheder på tværs af sektorer. Den studerende introduceres for organisatoriske problemstillinger ved udvikling og forandring af forretningsmodeller og skal arbejde med innovation af forretningsmodeller i praksis. Der tages udgangspunkt i nye kontekstuelle udfordringer for forretningsdesign.

Udviklingen af forretningsmodeller diskuteres i forhold til den eksisterende forretningskontekst, økosystemer og netværk med et fokus på, hvordan forretningsmodeller udvikler sig på tværs af organisatoriske grænser, og hvordan dette underbygges gennem samarbejde og partnerskab.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • centrale teoretiske tilgange til business design i en åben organisatorisk kontekst og er i stand til at reflektere over forandring af forretningsmodeller på et videnskabeligt grundlag.
  • centrale metodiske tilgange til at udforske og forandre forretningsmodeller både teoretisk og praktisk.
  • centrale teoretiske aspekter af samarbejde og partnerskaber i en åben organisatorisk kontekst.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at udvælge og anvende relevante metoder og værktøjer til at generere viden samt analysere centrale problemstillinger inden for business design.
  • at argumentere både teoretisk og praktisk for muligheder og begrænsninger indenfor for business design i en åben organisatorisk kontekst.
  • at præsentere og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger inden for business design med forskellige målgrupper.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • at anvende relevant viden og færdigheder til at generalisere, abstrahere og opbygge forståelse af centrale problemstillingen inden for business design.
  • selvstændigt at foretage løbende analyser, tilpasse og eventuelt udvikle nye løsningsmuligheder til centrale business design problemstillinger i takt med at kompleksiteten stiger.
  • at omsætte viden om og færdigheder i at kunne indgå i processer i relation til business design på et fagligt, tværfagligt og professionelt grundlag.

Undervisningsform

For information se § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnBusiness design
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Gruppeeksamen med maksimalt seks studerende i hver gruppe.

Reeksamen er skriftlig.
ECTS5
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBusiness Design
ModulkodeKAORS202014
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet