Modulet omhandler aktuelle teoretiske og metodiske tilgange inden
for et eller flere af danskfagets litteratur-, medie- og
sprogvidenskabelige områder. Den studerende præsenteres for nyere,
overordnede teoridannelser med betydning for mindst to af fagets
tre områder og indføres i teoretisk og metodisk arbejde på et
refleksivt niveau. Desuden introduceres den studerende til
interdisciplinære teori- og metodevalg.
Mål
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om nyere danskfaglige
teorier og metoder og videnskabelig indsigt i de teoretiske og
metodiske valgs indflydelse på analysens resultater. Den studerende
skal opnå færdigheder i at identificere og løse litteratur-, medie-
og/eller sprogvidenskabelige teoretiske og metodiske
problemstillinger, ligesom faget skal give kompetencer til
selvstændigt at videreudvikle og reflektere over egen teoretisk og
metodisk praksis.
Se studieordningen § 17.
| Prøvens navn | Aktuelle danskfaglige teorier og metoder | 
| Prøveform | Skriftlig 
Prøven har form af en bunden 3-dages skriftlig hjemmeopgave, der
skal dokumentere den studerendes evne til på et videnskabeligt
niveau at identificere og løse teoretiske og metodiske
problemstillinger.
Den skriftlige hjemmeopgave skal være på mindst 5 og højst 7 normalsider.  | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler  | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning | 
| Engelsk titel | Contemporary Theories and Methods in Danish Studies | 
| Modulkode | KADANSK2401 | 
| Modultype | Kursus | 
| Varighed | 1 semester | 
| Semester | Forår
 | 
| ECTS | 5 | 
| Undervisningssprog | Dansk | 
| Tomplads | Ja | 
| Undervisningssted | Campus Aalborg | 
| Modulansvarlig | 
| Uddannelsesejer | Cand.mag. i dansk og (sidefagstitel) | 
| Studienævn | Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi | 
| Institut | Institut for Kultur og Læring | 
| Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |