Operationsanalyse

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • har opnået dyb forståelse af kvantitative metoder inden for operationsanalysen, og kender til anvendelsen af disse på virkelige problemstillinger

  • denne viden kan eventuelt opnås gennem et udviklingsprojekt sammen med én eller flere virksomheder eller offentlige organisationer

Færdigheder

  • er i stand til at udvikle og teste kvantitative metoder inden for operationsanalyse samt at påvise begrænsningerne ved brugen af sådanne metoder

  • er i stand til at sammenligne og evaluere teoretiske og eksperimentelle resultater

  • er i stand til kritisk at evaluere de anvendte metoder og de opnåede resultater

Kompetencer

  • besidder evnen til at identificere muligheder for implementering af kvantitative metoder inden for operationsanalysen

  • besidder evnen til at udvikle teknikker inden for operationsanalyse, som kan implementeres i en industriel-, service-, eller offentlig virksomhed

  • er i stand til at evaluere betydningen af at implementere de udviklede metoder

Undervisningsform

Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.

 

 

Omfang og forventet arbejdsindsats

Projektmodulet er på 15 ECTS svarende til en arbejdsmængde på 450 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnOperationsanalyse
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelOperations Research
ModulkodeK-MØK1-PROJ
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.scient.oecon.
StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet