Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger ovenpå viden opnået fra moduler på 2. semester
MATØK.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende, som har afsluttet modulet, opfylder følgende krav
vedrørende mindst ét centralt område inden for
matematik-økonomi.
Læringsmål
Viden
- har ekspertviden om relevante teorier og metoder inden for et
af hovedområderne Financial Engineering eller
Operationsanalyse
- have en dybere indsigt i en eller flere anvendelser af
teorierne inden for emnerne der arbejdes med på de første to
semestre. Fx teorien for arbitrage og prisfastsættelse af
aktiver, mean-variance analyse, prisfastsættelse
med martingaler, volatilitetsanalyser, kvantitativ risikoanalyse,
operationsanalyse, projektstyring, Business
Intelligence, forsyningskæder eller data mining
Færdigheder
- er i stand til selvstændigt at identificere, formulere og
analysere et vienskabeligt problem, både systematisk og
kritisk
- er i stand til selvstændigt at relatere et forhåndenværende
problem til enten et emneområde inden for Financial
Engineering eller et emneområde inden for
Operationsanalyse
- er i stand til selvstændigt at foretage valg (og eventuelt
justere disse) af teorier og metoder
- er i stand til at kommunikere forskningsbaseret viden og
diskutere de faglige og videnskabelige problemer med folk både
inden for og uden for matematik-økonomi
Kompetencer
- er i stand til at kontrollere og udvikle nye modeller til
komplekse problemstillinger inden for kvantitativ finansiering og
computational statistik eller operationsanalyse
- er i stand til at igangsætte og fuldføre samarbejder med øvrige
professionelle indenfor de relevante fagområder.
- er i stand til selvstændigt at tage ansvar for egen faglig
udvikling og specialisering
Undervisningsform
Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 30 ECTS svarende til en
arbejdsmængde på 900 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videregående emner inden for matematik-økonomi med
anvendelser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |