Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset har fokus på ferskvandsøkologi i vandløb, vådområder og
søer og omfatter fysiske, kemiske og biologiske processer, der
foregår i disse økosystemer. I undervisningen indgår forelæsninger
og øvelser.
Læringsmål
Viden
Studerende, der har bestået modulet, skal kunne
- beskrive centrale biotiske og abiotiske komponenter i
ferskvandsøkosystemer
- beskrive relevant teori for fysiske, kemiske og biologiske
processer i ferskvandsøkosystemer
- beskrive væsentlige menneskeskabte påvirkninger af
ferskvandsøkosystemer
- forklare betydning af lys, temperatur, uorganiske
næringsstoffer og organisk stof for søer og vandløb.
- beskrive primærproduktion, vegetation, plankton, respiration og
geniltning i ferskvandsøkosystemer
- beskrive vigtige miljøfremmede stoffer og deres effekter i
ferskvandsøkosystemer
- beskrive væsentlige effekter af globale klimaforandringer på
ferskvandsøkosystemer
Færdigheder
- skelne mellem hovedtyper af vandløb, vådområder og søer
- evaluere ferskvandssystemers økologiske tilstand ved hjælp af
biologiske og fysisk-kemiske miljømæssige kvalitetsmål, herunder
Dansk Fysisk Indeks (DFI) og Dansk Vandløbsfaunaindeks (DVFI).
- vurdere betydningen af hydrologiske og hydrauliske forhold
for kemisk og biologisk dynamik i søer og floder
- evaluere iltdynamik i ferskvandsmiljøer
- evaluere effekter af forureninger på biotiske samfund
- redegøre for de vigtigste principper og metoder til
restaurering af søer og vandløb.
Kompetencer
- evaluere miljøkvaliteten af ferskvandsøkosystemer i forhold
til vigtige biotiske og abiotiske processer
- evaluere, hvordan man forebygger og afhjælper menneskeskabte
påvirkninger af ferskvandsøkosystemer
Undervisningsform
Forelæsninger og øvelser
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Ferskvandsøkologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Der henvises til eksamensplanen. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |