Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet
- Skal kunne redegøre for forskellige typer miljøpåvirkninger
samt metoder til bedømmelse af disse
 - Skal kunne redegøre for principperne bag livscyklus-analyser
(LCA)
 - Skal kunne redegøre for krav og retningslinjer i forbindelse
med udfærdigelse af VVM redegørelser
 - Skal kunne redegøre for principperne bag geografiske
informationssystemer (GIS)
 - Skal kunne redegøre for hvorledes EU-direktiver (f.eks.
Vandrammedirektivet, Havstrategidirektivet, Natura2000) og andre
konventioner vedrørende miljø indarbejdes i dansk miljølovgivning
og betydningen for dansk miljøforvaltning
 - Skal kunne redegøre for grundlæggende begreber indenfor
miljøforvaltning, herunder former for ressourcer og
forvaltningstilgange, bæredygtighed (miljømæssig, økonomisk,
social), økosystem-baseret forvaltning, ’local ecological
knowledge’ og ’social impact assessment’
 
Færdigheder
- Skal kunne foretage ininitierende vurdering af
miljøpåvirkningerne på et givent projekt
 - Skal kunne foretage en livscyklus-vurdering af et givent
produkt
 - Skal kunne anvende GIS som redskab i miljøvurdering
 - Skal kunne identificere forskellige interessenter og deres
positioner i forhold til en given forvaltningsmæssig
problematik
 
Kompetencer
- Skal som miljøingeniør eller biolog kunne anvende relevante
vurderingsværktøjer og sin faglige viden og færdigheder i samspil
med andre faggrupper i forbindelse med miljøvurderingsopgaver og i
forvaltningsprocesser
 
Undervisningsform
Uddannelsen bygger på en kombination af faglige,
problemorienterede og tværfaglige tilgange og tilrettelægges ud fra
følgende arbejds- og evalueringsformer, der kombinerer færdigheder
og faglig refleksion:
- Forelæsninger
 - Klasseundervisning
 - Projektarbejde
 - Workshops
 - Opgaveløsning (individuelt og i grupper)
 - Lærerfeedback
 
Omfang og forventet arbejdsindsats
150 timer
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Miljøvurdering og forvaltning | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |