Markedsføringsret

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Faget giver viden og kompetencer, som styrker den studerendes faglige profil inden for området.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal opnå viden om:
Grundlæggende og specielle discipliner inden for markedsføringsretten i form af:

  • Markedsføringsrettens funktion og grænseflader
  • God skik samt vildledende og aggressiv markedsføring
  • Prismarkedsføring og købsopfordringer
  • Sortlistet handelspraksis og andre former for ulovlig markedsføring
  • Direkte markedsføring, herunder behandling af personoplysninger
  • Varemærker og andre forretningskendetegn
  • Produktefterligninger

 

Færdigheder

Undervisningen tilrettelægges så den studerende gennem anvendelse af den juridiske metode opnår færdigheder i at:

  • anvende retskilder i markedsføringsretten,
  • anvende begreber og terminologi korrekt på markedsføringsrettens område, og
  • formulere sig klart og velstruktureret om markedsføringsretlige spørgsmål med anvendelse af korrekt terminologi.

Kompetencer

Den studerende skal samlet opnå kompetence til på videnskabelig vis at:

  • kvalificere og relatere juridiske problemstillinger inden for markedsføring,
  • identificere og diskutere relevante markedsføringsretlige problemer,
  • kunne vurdere og analysere reglernes indhold samt konsekvenserne af reglerne,
  • forstå relevant retspraksis,
  • kvalificere samspillet mellem nationale regler og EU-retten
  • kunne tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering

 

Undervisningsform

Undervisningen afvikles primært ved 6 workshops og et selvstændigt projektforløb med en klyngevejledningssceance.

Omfang og forventet arbejdsindsats

  • 270 timer

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMarkedsføringsret
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Færdighederne eksamineres ved semestrets afslutning ved en ekstern mundtlig eksamen baseret på et miniprojekt. Projektet udarbejdes i grupper og eksamen afvikles som gruppeeksamen. Gruppestørrelsen er 3-4 studerende. Sammensætningen af grupperne foregår primært frivilligt. Miniprojektet har et omfang af ca. 12 – 17 sider. Kravene til projektet præsenteres på en selvstændig forelæsning (projektintro).
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Miniprojektet må medbringes til eksamen.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMarketing Law
ModulkodeJUR-SM-68-25
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.merc. (jur.)
StudienævnJuridisk Studienævn
InstitutJuridisk Institut
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet

Litteratur

OBS litteratur er først endelig 3 uger før semesterstart!

  • Peter Møgelvang-Hansen, Thomas Riis & Jan Trzaskowski: Markedsføringsretten (Ex Tuto) seneste udgave.
  • Udvalgte domme og artikler