Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet
har omfattende viden om og kan redegøre for:
- Grundlæggende mål til beskrivelse af helbredstilstand og
helbredsudvikling i en population
 - Grundlæggende statistiske begrebsdannelser til beskrivelse af
usikkerhed
 - Begreberne sikkerhedsinterval, signifikanstest og p-værdi
 - Epidemiologiske hyppigheds- og associationsmål
 - Klassiske epidemiologiske studiedesign (herunder metaanalyser)
og deres styrker og svagheder
 - Begreberne bias og validitet og håndtering heraf
 - Begreberne confounding og effektmodifikation og håndtering
heraf
 - Centrale begreber og redskaber ift. vurdering af kvalitet i
epidemiologiske studier
 - Principper for god epidemiologisk praksis, god forskningsetik
og peer reviewed videnskabelig kommunikation
 
har viden om og kan redegøre for:
- Nyere epidemiologiske studiedesign som nested case-kontrol
 - Non-parametriske statistiske modeller
 - Principper for estimering af sample-size
 
Færdigheder
- Kan redegøre for forskningsdesign og –metoder i konkrete
epidemiologiske studier og reflektere over konsekvenserne af de
metodologiske valg
 - Kan anvende gængse epidemiologiske og statistiske begreber,
herunder confounding og effektmodifikation og beskrive metoder til
at korrigere/undersøge for dette
 - Kan beskrive, vælge og anvende en relevant digital
visualisering af data i et konkret datasæt
 - Kan beskrive en ROC-kurve og konsekvenserne af valg af cut-off
punkt
 - Kan identificere og i et statistikprogram udregne relevante og
simple epidemiologiske frekvens- og associationsmål, samt vurdere
deres statistiske usikkerhed
 - Kan sammenfatte en række estimater med tilhørende statistiske
usikkerheder til et fælles skøn og beskrive dette skøns statistiske
usikkerhed
 - Kan fortolke resultater fra
lineær/logistisk/Cox-regressionsanalyse, samt diskutere
konsekvenser af analysens forudsigelser
 - Kan diskutere valg af statistisk metode ifm. med test af
populations-forskelle i epidemiologiske studier
 - Kan planlægge dataindtastning og gennemføre denne i et
anvendeligt digitalt værktøj
 
Kompetencer
- Kan selvstændigt gennemføre en struktureret litteratursøgning i
relevante elektroniske databaser med tilhørende kritisk
analyse og vurdering af epidemiologiske studier publiceret i
internationale tidsskrifter med inddragelse af relevante
videnskabelige guidelines og checklister
 - Kan vurdere graden af evidens for forebyggende og
sundhedsfremmende tiltag
 - Kan planlægge og gennemføre basale, relevante statistiske
beregninger digitalt i relation til hypotesetestning
 
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
 
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Epidemiologi og statistik | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig  | 
| ECTS | 5 | 
| Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning | 
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen.