Modulets indhold, forløb og pædagogik
Forretningsforståelse har som
målsætning at bibringe den studerende centrale
organisatoriske og
erhvervsøkonomiske teorier og metoder, således at
den studerende kan analysere og kvalificere beslutningstagen i
virksomhederne. Fagmodulet behandler den studerendes rolle i
virksomheden ud fra perspektiver der dækker både det
organisatoriske og erhvervsøkonomiske fagområde.
Via det organisatoriske fagområde behandler
Forretningsforståelse den studerendes
rolle som medarbejder i en virksomhed, gennem en introduktion til
de grundlæggende træk som kendetegner organisationer. Dette dækker
f.eks. individer, mål, struktur og kultur, og der søges at skabe
forståelse for hvordan organisationer fungerer. Viden herom er en
vigtig forudsætning for, at den studerende bliver i stand til bedre
at indgå i den daglige drift i sin virksomhed.
Via det erhvervsøkonomiske fagområde behandler
Forretningsforståelse den studerendes
rolle som medarbejder i en virksomhed, ved at behandle blandt andet
virksomhedens adfærd på markeder med forskellige konkurrenceforhold
samt fra kortsigtede optimeringsbeslutninger til de langsigtede
investeringsovervejelser. Udgangspunktet herfor er
erhvervsøkonomisk analyse af interne såvel som eksterne
virksomhedsforhold.
De centrale temaer som indgår i
Forretningsforståelse er:
- Virksomheden som mekanisk eller naturligt system
- Organisatoriske strukturer
- Ledelse og styringstænkning
- Beslutningsmodeller
- Organisationens kultur og værdier
- Organisatoriske udviklingsprocesser
- Produktionsteori samt omkostningsteori og -estimering
(Produktionsfunktioner og begreber på kort og lang sigt,
Omkostningsfunktioner og begreber tilsvarende på kort og lang sigt,
og elasticiteter.
- Efterspørgselsteori samt omsætningsteori (Nyttefunktioner,
Efterspørgselsfunktioner og begreber, elasticiteter og herunder
særligt pris-, krydspris- og indkomstelasticiteter)
- Markedsstrukturer og konkurrencestrategier (De centrale
markedsformer)
- Prisstrategier og erhvervsøkonomiske modeller (Prisstrategier
og mere komplekse modeller eksempelvis forenet produktion og
prisdiskrimination)
- Introduktion til strategi
Læringsmål
Viden
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Demonstrere overblik over, samt en viden om de
erhvervsøkonomiske begreber, metoder, teorier og modeller, der er
omfattet af pensum.
- Udvise generel indsigt i de grundlæggende forudsætninger bag de
erhvervsøkonomiske begreber, metoder, teorier og modeller samt i
hvilke beslutningssituationer disse kan og skal benyttes
- Demonstrere evne til at skelne mellem forskellige
system-teoretiske tilgange til organisation. Særlig fokus på åbne
og lukkede systemopfattelser.
- Udvise generel viden om dominerende organisatoriske
perspektiver (struktur, kultur, beslutninger, strategi,
udviklingsprocesser, ledelse etc).
- Kunne forstå og reflektere over fagmodulets teorier, metoder og
praksis.
Færdigheder
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Identificere og analysere erhvervsøkonomiske problemstillinger
med baggrund i en bevidst og velargumenteret opstilling af
forudsætninger og brug af fagets begreber, metoder, teorier og
modeller.
- Identificere og analysere relevante
virksomheds-problemstillinger under anvendelse af både
systemforståelse og udvalgte organisatoriske perspektiver.
- Udarbejde et kvalificeret grundlag for beslutninger vedrørende
erhvervsøkonomiske problemstillinger ved brug af fagets begreber,
metoder, teorier og modeller
- Opstille begrundede ræsonnementer (under anvendelse af fagets
kerne-modeller og begreber) for valg af problemløsningsmuligheder
og hertil knyttede handlingsanvisninger.
Kompetencer
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Præsentere og formidle både analyser og beslutningsgrundlag med
hensyn til erhvervsøkonomiske problemstillinger.
- Præsentere og formidle problemstillinger, analyser og
løsningsforslag på en måde, der understøtter en potentiel
implementering.
- Kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede
erhvervsøkonomiske situationer.
- Kunne agere på selvstændig og kvalificeret vis i forbindelse
med erhvervsøkonomiske spørgsmål.
- Kunne vedligeholde og udbygge sin viden inden for fagområdet
efter afsluttet studium.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18.
Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning
af pensum og opgaveløsning.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Studerende skal have afleveret og fået godkendt deres
godkendelsesopgaver for at kunne deltage i eksamen.
Prøver
Prøvens navn | Forretningsforståelse |
Prøveform | Skriftlig
4 timers skriftlig eksamen.
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Klik her for at finde kontaktoplysninger og mere information på
fagets hjemmeside.