Anvendt produkt- og designpsykologi

2025/2026

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Den studerende opnår en dybere forståelse for brugen af produkt- og designpsykologiske metoder gennem fordybelse i et udvalgt område af interesse.

Antallet af ECTS for projektenheden skal være reflekteret i rammerne for projektet (fx i teorier, metoder og tiltalte eksperimenter).  

Læringsmål

Viden

  • Have en dybere forståelse for brugen af produkt- og designpsykologiske metoder.

Færdigheder

  • Tilegne sig viden omkring et valgt emne inden for programmets kerneområde.
  • Kan analysere problemer baseret på produkt- og designpsykologi.
  • Kan sammenfatte valgte dele af en løsning.

Kompetencer

  • Kan analysere et problem baseret på tekniske og psykologiske teorier og metoder.
  • Kan forberede og dokumentere løsninger – eksempelvis i form af en prototype understøttet af eksperimentale resultater.
  • Være i stand til uafhængigt at definere og analysere videnskabelige og ingeniørmæssige problemer inden for det område, der er defineret af projektets tema, også i samarbejde med eksterne/interne partnere eller som en del af et tværfagligt projekt
  • Kan styre arbejds- og udviklingsprocessen inden for projektets tema

Undervisningsform

Projektarbejdet dokumenteres i en rapport eller en videnskabelig artikel sammen med redigerede arbejdsblade, som dokumenterer detaljer i projektet.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnAnvendt produkt- og designpsykologi
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS20
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelApplied Engineering Psychology
ModulkodeESNPDPK3P5DK
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS20
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCivilingeniør, cand.polyt. i produkt- og designpsykologi
StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design