Modulets indhold, forløb og pædagogik
De studerende lærer om sammensætningen og virkemåden af
komplekse elektriske kredsløb ligesom der dannes basis for
forståelse for tilbagekoblede systemer og disses stabilitet. De
studerende opnå forståelse for simple lineære dynamiske systemer og
deres karakteristika, herunder elektriske systemer og simple
mekaniske systemer med lineær bevægelse. De studerende introduceres
til analog-til-digital konvertering, herunder Nyquist-Shannon
sampling-teoremet og aliasering, samt hvorledes dette håndteres i
interfacedesign af analoge og digitale delsystemer.
Læringsmål
Viden
- De studerende skal tilegne sig viden om den ikke-ideelle
operationsforstærker.
- De studerende skal have viden om simple lineære dynamiske
systemer og deres karakteristika, herunder elektriske systemer og
simple mekaniske systemer.
- De studerende skal tilegne sig viden om grundlæggende
filtertyper og deres anvendelse
- De studerende skal have en grundlæggende forståelse for støj i
elektriske kredsløb
- De studerende skal kunne demonstrere forståelse for statistiske
fænomener, som komponenttolerancer, og deres betydning for det
overordnede kredsløbs funktion.
- De studerende skal kunne demonstrere forståelse for koncepter,
teorier og metoder til måling og karakterisering af elektriske
kredsløb, herunder måleusikkerheder og reproducerbarhed af
måledata.
- De studerende skal tilegne sig viden om grundlæggende
tilbagekoblingsprincipper, således at de opnår en forståelse af
relevante begreber, teorier og metoder for tilbagekoblede
systemer.
Færdigheder
- De studerende skal kunne kombinere deres viden om passive
elektroniske komponenter med deres viden om OPAMPen, således de kan
designe, implementere og teste aktive filtre.
- De studerende skal kunne designe og implementere relevante
kompenseringskredsløb, således at ikke-ideelle OPAMP-egenskaber
overkommes.
- De studerende skal kunne designe kredsløb under hensyntagen til
komponenttolerancer, herunder kredsløbssimulering baseret på
statistisk data, så som Monte-Carlo simuleringer.
- De studerende skal kunne redegøre for betydningen af
ikke-ideelle måleinstrumenter, og de skal kunne opstille modeller
for disse
- De studerende skal kunne opstille relevante krav til
tilbagekoblede systemer, således deres stabilitet sikres.
- De studerende skal kunne opstille krav til anti-aliaserings
kredsløb samt designe og teste disse.
Kompetencer
- De studerende skal kunne kombinere deres teoretiske og
praktiske viden om elektriske kredsløb, således at de kan vurdere
sammenhænge mellem beregninger, simuleringer og virkelige målinger
foretaget på faktiske kredsløb/systemer indeholdende et eller flere
dynamiske elementer.
- De studerende skal på baggrund af bodeplots for
åbensløjfeforstærkningen for et tilbagekoblet system kunne
bedømme, om system er stabilt.
- De studerende skal kunne opstille relevante designkrav til
analoge delsystemer, samt designe, implementere, teste og
dokumentere disse.
Undervisningsform
Kurset afvikles i udgangspunktet som forelæsninger med
tilhørende opgaver og/eller efterfølgende laboratorieøvelser. Der
henvises dog til beskrivelsen af uddannelsens undervisningsformer i
§ 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Instrumentering, interfaceelektronik og dynamiske
systemer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se eksamensspecifikation |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |