Objektorienteret software-design

2025/2026

Anbefalede faglige forudsætninger for at deltage i modulet

Modulet bygger videre på indholdet af kurserne Digitale systemer og programmering og Realtidssystemer og dataopsamling fra hhv. 1. og 2. semester, Diplomingeniør Elektronik.

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Design og implementering af elektroniske systemer, hvori der indgår indlejret software, baseres i vid udstrækning på det imperative programmeringsparadigme, typisk konkretiseret i form af programmeringssproget C, der normalt regnes som værende det industrielle de-facto programmeringssprog. I forbindelse med udvikling af større og komplekse software-systemer vil det imidlertid ofte være fordelagtigt at hæve abstraktionsniveauet i udviklingsfasen for derved at skjule detaljer om den konkrete underliggende implementering. Dette kan imødekommes ved at anvende det objektorienterede programmeringsparadigme.

Med udgangspunkt i centrale definitioner inden for den objektorienterede tankegang, vil kurset give den studerende et overblik over og en forståelse af, samt opbygge erfaring med objektorienteret softwareudvikling. Kurset introducerer og eksemplificerer centrale begreber inden for objektorienteret software-design og diskuterer i relation hertil praktisk anvendelse af et objektorienteret programmeringssprog, f.eks. C++.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal have viden om

  • metoder til grundlæggende objektorienteret analyse inden for et givet anvendelsesområde
  • hvordan der opstilles funktionelle krav, og hvordan der formuleres ”use cases”
  • begreberne klasser, objekter, indkapsling, nedarvning, polymorfi og interfaces
  • centrale principper for et komplet objektorienteret designforløb

Færdigheder

Den studerende skal være i stand til

  • på en struktureret måde at designe objektorienteret software
  • at udnytte de væsentligste funktioner i et valgt objektorienteret programmeringssprog
  • at anvende objektorienterede udviklingsmiljøer og værktøj til automatisk kodegenerering
  • at dokumentere software på en måde, som sætter andre fagpersoner i stand til at vedligeholde og videreudvikle det designede objektorienterede programkompleks

Kompetencer

Den studerende skal

  • kunne løse praktiske ingeniørmæssige problemstillinger ved brug af objektorienterede principper
  • kunne argumentere for og dokumentere valgte løsninger samt redegøre for disses eventuelle begrænsninger

Undervisningsform

Jf. beskrivelsen i §18

Eksamen

Prøver

Prøvens navnObjektorienteret software-design
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Se eksamensspecifikationen
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning
Permalink Print

Fakta om modulet

Engelsk titelObject-Oriented Software Design
ModulkodeESNDED7K1
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
Indgår i

Organisation

UddannelsesejerDiplomingeniør i elektronik; Professionsbachelor i ingeniørvirksomhed
StudienævnStudienævn for Elektronik og IT
InstitutInstitut for Elektroniske Systemer
FakultetDet Teknisk Fakultet for IT og Design

Søg i modulbasen

View all fonts in this project