Modulets indhold, forløb og pædagogik
Igennem projektet skal den studerende tilegne sig viden inden
for det elektronikrelaterede ingeniørmæssige fagområde gennem såvel
teoretisk som praktisk arbejde. Der tages udgangspunkt i en
samfundsrelevant problemstilling, som helt eller delvis forventes
at kunne løses ved hjælp af et apparat bestående af simple
elektroniske kredsløb i samspil med et mindre software-modul
afviklet på en mikrocontroller. For at tilvejebringe en løsning,
som i bedst muligt omfang tilgodeser det identificerede problem,
skal der foretages en kort problemanalyse, som belyser de vigtigste
kontekstuelle forhold. Med udgangspunkt i denne analyse skal der
designes, realiseres og dokumenteres et elektronisk system, der,
via et programmerbart udviklingssystem tilkoblet en eller flere
simple sensorer/aktuatorer, kan registrere/generere fysiske
variable. Der lægges vægt på, at systemet realiseres i form af en
operationel prototype, som opbygges på et eller flere loddefri
forsøgsprintkort (breadboards). Der vil som en del af projektet
blive undervist i fundamentale måleinstrumenters funktion og brug,
f.eks. voltmeter, amperemeter, ohmmeter, samt oscilloskop. Desuden
introduceres brugen af spændingsforsyning og signalgenerator
(Arbitrary Waveform Generator). Endvidere gives introduktion til,
hvordan en eksperimentel opstilling dokumenteres i form af en
målejournal.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have viden om
- teknologiske og samfundsmæssige problemstillinger i et omfang,
således at få, men relevante kontekstuelle perspektiver kan
identificeres, behandles og danne grundlag for et eller flere
løsningsforslag.
- arbejds- og samarbejdsprocesserne i et længerevarende
problembaseret projektarbejde.
- teori og metode i et omfang, så der kan redegøres for
projektets teoretiske og metodiske grundlag.
- basale elektroniske systemer, hvori der indgår interaktion med
omverden.
- grundlæggende begreber vedrørende signaler, sensorer,
aktuatorer, kredsløbs-topologi og -analyse samt mikroprocessorer på
anvendelsesniveau.
- mikroprocessorers og mikroprocessorsystemers arkitektur og
programmering.
- modeller for basale elektroniske komponenter, dvs. modstande,
kondensatorer, selvinduktorer og operationsforstærkere.
- grundlæggende måle- og dokumentationsteknik for elektroniske
systemer.
Færdigheder
Den studerende skal være i stand til
- med udgangspunkt i en samfundsrelevant problemstilling at
identificere og formulere konkrete funktionelle og elektriske
specifikationer, som kan danne grundlag for en elektronisk
løsning.
- at anvende en relevant metode til struktureret projektarbejde,
herunder at kunne analysere og formulere et problem og
efterfølgende at nedbryde problemet i mindre delproblemer.
- at udvælge og anvende sensorer og aktuatorer til henholdsvis
opsamling af data og påvirkning af det elektroniske systems
omgivelser.
- at formulere og løse tekniske problemer ved hjælp af numeriske
algoritmer og programmere disse på et mikroprocessor-baseret
system.
- at demonstrere anvendelsen af komplekse tal og redegøre for
deres anvendelse inden for kredsløbsanalyse, herunder at opstille
kredsløbsbeskrivende ordinære differentialligninger samt
anvende Laplace-transformation med henblik på at beskrive og
analysere elektroniske systemer i såvel tids- som
frekvensdomænet.
- konstruere en fysisk prototype af et
elektronisk system.
- udføre målinger på et elektronisk kredsløb og efterfølgende at
vurdere sammenhænge mellem beregninger, simuleringer og
målinger.
- formidle ovenstående viden og færdigheder med korrekt brug af
fagterminologi mundtligt såvel som skriftligt igennem en
projektrapport.
- analysere egen læreproces under inddragelse af relevante
analysemetoder.
- kunne planlægge et længerevarende gruppesamarbejde og
samarbejde med vejleder.
Kompetencer
Den studerende skal
- have forståelse af det generelle systembegreb, herunder hvordan
elektroniske systemer indgår i samspil med omverdenen.
- kunne tage ansvar for egen læring under et længerevarende
projektforløb samt kunne generalisere og perspektivere de
erhvervede erfaringer.
- have opnået evnen til, på egen hånd og i grupper, at planlægge,
strukturere, gennemføre og reflektere over et projekt, som tager
udgangspunkt i en samfundsrelevant problemstilling, og hvori
elektroniske systemer indgår som en central del af
løsningen.
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i §18
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Elektroniske kredsløb og programmering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelsen |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |