Modulets indhold, forløb og pædagogik
Ved afslutningen af bacheloruddannelsen skal alle studerende
have indsigt i fagets forskningsområder. Temaet for
bachelorprojektet er komplekse systemer, som udgør en central del
af cyber- og computerteknologiområdet med IoT som konkret use case.
I bachelorprojektet kan du arbejde med krav til computer- og
kommunikationssystemer, såsom pålidelighed, energioptimering,
tidsrelevans osv. Bachelorprojektet kan fokusere på at udvikle et
computer- og kommunikationssystem, der opfylder specifikke krav og
behov, analysere krav, diskutere teknologier og metoder, designe et
system, argumentere for afvejninger i systemet og evaluere
systemet. De studerende kan også vælge at inddrage læring fra andre
kursus- og projektenheder, der indgår i uddannelsen. Projektet kan
også inddrage perspektiver fra sikkerhed og bæredygtighed og dermed
gå på tværs af temaer for bachelorprojekterne.
Læringsmål
Viden
- skal forstå, hvordan man analyserer krav til computer- og
kommunikationssystemer givet et bestemt scenarie og kunne omsætte
dem til et netværksopsætning, der kan opfylde disse krav
- skal have viden om, hvornår en bestemt kommunikationsteknologi
kan anvendes i et givent system
- skal have kendskab til byggestenene i et generisk computer- og
kommunikationssystem, og hvordan de interagerer, når de udfører en
kommunikationsopgave
- skal kunne dokumentere viden om og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for computer- og
kommunikationssystemer.
- skal have viden om og forståelse for sammenhænge og
afhængigheder mellem systemkomponenter samt deres indflydelse på
systemarkitekturer
Færdigheder
- skal kunne analysere et kommunikationsscenarie og specificere
relaterede krav såsom datahastighed, forsinkelse, fejlrate og andre
præstationsparametre
- skal kunne analysere den bedste kommunikationstopologi baseret
på et givent scenarie, samt identificere protokoller, der skal
bruges for at opnå visse krav
- skal kunne identificere funktionelle komponenter i en
systemarkitektur
- skal kunne begrunde og udvælge relevante løsningsmodeller ud
fra viden om de muligheder og begrænsninger, der er givet i
fagområdets teorier og metoder
- skal kunne anvende relevante teknikker og metoder til at
udvikle konkrete løsninger inden for computer- og
kommunikationssystemer
- skal kunne formidle et problem relateret til computer- og
kommunikationssystemer og det tilhørende koncept- og
metodeområde
Kompetencer
- skal kunne anvende begreber og ræsonnementer inden for cyber-
og computerteknologi til at analysere og løse et komplekst problem
med fokus på computersystemer, netværk og arkitektur
- skal kunne identificere et computer- og kommunikationssystem
til et nyt anvendelsesområde
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets forhold til fagområdet
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
indenfor computer- og kommunikationssystemer
- skal kunne reflektere over projektets betydning ud fra et
teknisk og samfundsmæssigt perspektiv
- kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljøer
- skal kunne formidle problemstillinger, metoder og resultater på
det videnskabelige område, skriftligt, mundtligt og ved hjælp af
forskellige digitale medier og diskutere faglige og videnskabelige
problemstillinger med kolleger
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projetarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Kompleks systemudvikling |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |