Modulets indhold, forløb og pædagogik
Alle studerende skal ved slutningen af bacheloruddannelsen have
indblik i fagets forskningsområder. Temaet for bachelorprojektet er
cybersikkerhed inden for computersystemer, netværk og arkitekturer.
Studerende kan arbejde med analyse eller afbødning af cybertrusler
for et cyber- og computersystem eller dele heraf. Projektet kan
omfatte udvikling, analyse og test af computersystemer i relation
til cybersikkerhed, men kan også baseres på konceptuel analyse og
forståelse. De studerende kan desuden vælge at inddrage læring fra
andre kursus- og projektenheder, som indgår i uddannelsen.
Projektet kan ligeledes inkludere perspektiver fra
kommunikationssystemer og bæredygtighed og dermed gå på tværs af
temaer for bachelorprojekterne
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om centrale metoder for relevante analyser
relateret til sikkerhedsudfordringer i cyber- og computernetværk.
Det kan være for eksempel risiko eller trusselsanalyser.
- Skal have viden om, hvorledes man kan teste et givet
computersystem i forhold til cybersikkerhed
- Skal kunne dokumentere kendskab til og overblik over metoder,
teknikker og begreber inden for fagområdet cybersikkerhed og cyber-
og computerteknologi
- Skal have viden om og forståelse af relationer og afhængigheder
mellem systemkomponenter samt deres indflydelse på
systemarkitekturer og hvilken betydning det har for
cybersikkerheden
- Skal kunne benytte korrekt fagterminologi og teori inden for
cyber- og computerteknologi og sikkerhed.
- Skal have viden om, hvordan cyber- og computerteknologi kan
anvendes til udvikling af løsninger, der løser særlige
sikkerhedsproblemer.
Færdigheder
- skal kunne analysere et cyber- og computersystem i forhold til
specifikke sikkerhedstrusler og -risici
- skal kunne analysere og identificere forskellige
løsningsmodeller for specifikke sikkerhedstrusler mod et givet
cyber- og computersystem
- skal kunne formidle en problemstilling inden for sikkerhed i
cyber- og computerteknologi samt det tilhørende begrebs- og
metodeområde
- skal kunne identificere en problemstilling inden for sikkerhed
og udvikle en konkret løsning af denne ved anvendelse af cyber- og
computerteknologi og det tilhørende begrebsapparat
- skal kunne vurdere krav til sikkerhed og/eller privacy og
foreslå metoder og teknologier til at imødekomme dem
Kompetencer
- skal have kompetencer til at anvende begreber og ræsonnementer
inden for cyber- og computerteknologi til at analysere og løse en
udvalgt problemstilling inden for sikkerhed
- skal kunne demonstrere en sammenhængende forståelse af
projektets relation til fagområdet cybersikkerhed og
computersystemer
- skal kunne planlægge, strukturere og udføre et større projekt
inden for cyber- og computerteknologi
- skal kunne reflektere over projektets betydning i et teknisk og
samfundsmæssigt perspektiv, specielt i forhold til sikkerhed
- kan identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljø
- skal kunne kommunikere problemer, metoder og resultater inden
for det videnskabelige område, skriftligt, mundtligt og ved hjælpe
af forskellige digitale media og diskutere faglige og
videnskabelige problemer med fagfæller
Undervisningsform
Akademisk vejledt, studenterstyret problemorienteret
projektarbejde
Se oversigt over undervisningsformer under § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Computerteknologi og sikkerhed |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
Se semesterbeskrivelsen |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |