Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger på viden opnået i modulet
"Termodynamik, varmetransmission
og strømningslære"
Læringsmål
Viden
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal have viden om PI - diagrammer
 - Skal have viden om modellering af fysiske systemer, bestemmelse
af arbejdspunkter og linearisering
 - Skal have forståelse for et systems dynamiske og stationære
opførsel, herunder indflydelsen af systemets type og orden, samt
poler og nulpunkter og deres indflydelse på systemets respons
 - Skal have forståelse for analyse vha. rodkurver og viden om
regulatordesign vha. rodkurver
 - Skal have forståelse for et systems frekvensrespons
(åben-sløjfe og lukket-sløjfe)
 - Skal have forståelse for relativ stabilitet
 - Skal have forståelse for design vha.
frekvensresponsteknikker
 - Skal have viden om analog implementering af regulatorer
 - Skal have viden om måleteknik og dataopsamling vha en PC
 - Skal have viden om software til opbygning/udvikling af
programmer til dataopsamling og regulering
 - Skal have viden om målekædens opbygning og virkemåde (dvs
sensor, signal behandling og indikator)
 - Skal have viden om klassiske sensorers virkemåde (tryk,
temperatur, position, hastighed, acceleration, flow)
 - Skal have viden om sampling, forskellige opkoblinger og
målestøj
 
 
Færdigheder
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal kunne gøre rede for diagrammer og systemforbindelser
 - Skal kunne modellere og analysere grundlæggende dynamiske
systemer, herunder elektriske, mekaniske og termiske systemer, samt
analogierne imellem disse
 - Skal kunne opstille modeller af dynamiske systemer i form af
overføringsfunktioner
 - Skal kunne anvende reguleringsteorien til at specificere
performancekriterier
 - Skal kunne analysere et systems respons og stabilitet vha. de
klassiske metoder
 - Skal kunne udvælge passende regulatorer og forudsige/vurdere
deres indflydelse
 - Skal kunne anvende standard programmel til dataopsamling,
styring og regulering
 - Skal kunne opkoble og foretage målinger med klassiske sensorer
til tryk, temperatur, position, hastighed, acceleration, flow
 - Skal inden for det tilgængelige udstyr kunne vurdere den bedst
egnede målekæde til et givet forsøg samt kvaliteten af de fremkomne
data
 - Skal kunne formidle problemstillingen, den anvendte
løsningsmetode samt fortolke resultatet heraf
 
Kompetencer
Studerende der gennemfører modulet:
- Skal kunne anvende fagområdet i tværfagligt samarbejde med
andre fagområder
 
Undervisningsform
Forelæsninger med efterfølgende opgaveregning, evt. suppleret
med selvstudie/studiekredse og e-læringsaktiviteter.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
| Prøvens navn | Procesregulering, instrumentering og sikkerhed | 
| Prøveform | Skriftlig eller mundtlig 
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. | 
| ECTS | 5 | 
| Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler: 
For yderligere oplysninger om hjælpemidler henvises til
kursusbeskrivelsen i Moodle | 
| Bedømmelsesform | 7-trins-skala | 
| Censur | Intern prøve | 
| Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |